från sverige

Tillbaka

MatRätt – ett nytt läromedel om hållbar matproduktion

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Nu lanseras det digitala läromedelsmaterialet MatRätt om hållbar produktion och konsumtion av mat. Målet med satsningen är att få unga att bli mer medvetna konsumenter eftersom de är framtidens beslutsfattare, skriver LRF och Jordbruksverket som står bakom lektionerna.

De färdiga lektionerna med filmer, faktablad, lektioner finns att ladda ned utan kostnad och innehåller även förslag på gymnasiearbeten. De är anpassade efter läroplanen för årskurs 6-9 inom ämnena hem- och konsumentkunskap, biologi, kemi, svenska och bild.

Unga är framtidens konsumenter

– Många unga har en bestämd uppfattning om vilken typ av mat de anser bäst att köpa ur hållbarhetssynpunkt. Deras engagemang är jätteviktigt men få har en bred kunskap om vad en hållbar produktion av mat är. Materialet belyser komplexa och viktiga frågor utifrån olika hållbarhetsperspektiv men med tyngd på den miljömässiga hållbarheten, säger Åsa Lannhard Öberg, projektledare på Jordbruksverket.

Tidigare i höst har Jordbruksverket och LRF invigt en utställning på Universeum i Göteborg med syfte att ge framför allt yngre barn en ökad kunskap om hur vår mat produceras.


Mer information

Läromedelsmaterialet MatRätt är kostnadsfritt och du hämtar det här: Gratis i skolan
Här kan du se alla MatRätts filmer i ett svep
Till Jordbruksverkets  pressrelease

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.