Lidl samlar Från Sverige under varumärket Matriket
Lidl Sverige gör det nu enklare att hitta mat från svenska gårdar och leverantörer genom att samla dem under ett gemensamt varumärke — Matriket. Att alla varor som säljs under Matriket uppfyller kraven för att märkas med Från Sverige-märkningen, lyfter de företag som använder ursprungsmärkningen Från Sverige på sina varor.
Från Sverige har haft glädjen att följa arbetet med Matriket och ser fram emot fortsatt samarbete mellan Lidl och de företag som ursprungsmärker sina produkter med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
Varorna som ingår i Matriket uppfyller kraven för att märkas med Från Sverige. I samband med lanseringen som börjar den 17 april finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker och på sikt ska antalet överstiga 250. Matriket samlar de Från Sverige-märkta varorna under varumärket Matriket och ersätter de egna varumärkena Enebacken, Ängens, Kvarnvingens och Himlajord.
– Vi vill göra det enklare för våra kunder att hitta våra prisvärda svenska varor. Under varumärket Matriket samlar vi våra noggrant utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
För att få ursprungsmärka med Från Sverige-märkningen ska varorna vara odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige.