Lidl lyfter fram svenskt på Från Sveriges instagram
I dagligvarukedjan Lidls sortiment är över femtio produkter märkta med Från Sverige eller Kött från Sverige. Under nästa vecka får alla som följer Från Sverige på Instagram veta mer om Lidl och deras ursprungsmärkta varor.
Inför Lidls gästvecka på instagram fick vi en pratstund med Petra Whitehead, press- och pr-ansvarig på Lidl Sverige som passade på att berätta mer om just det svenska sortimentet.
Vad tycker Lidls kunder är viktigt?
Våra kunder gillar vår affärsidé om högsta kvalitet till bästa pris och det handlar om allt från smak, kvalitet, pris, ekologiskt, etiskt och hållbart producerat till ursprung. Våra kunder uppskattar också vi har över 50 produkter märkta med ”Kött från Sverige” eller märkningen ”Från Sverige” och att över 40 procent av våra leverantörer är svenska.
Varför är ursprungsmärkningen viktigt för er och vilka fördelar ser ni med att lyfta fram de svenska produkterna?
Det är viktigt för oss eftersom vi har många svenska produkter och leverantörer. Märkningen är viktig för att förtydliga och göra det enkelt för kunderna i butiken. Det är också viktigt för att det är en märkning som många känner igen och har förtroende för.
Vilka Från Sverige-märkta produkter är ni mest stolta över?
Vi är mäkta stolta över våra egna märkesvaror som är producerade i Sverige med svensk råvara. Svea Lantkött är vårt eget varumärke för svenskt kött, Gyllda för svensk kyckling, Ängens för svenskt mejeri och Himlajord för svenska frukter och grönsaker.
Vilka Från Sverige-märkta produkter är populärast?
Kött, frukt & grönt, mejeri och ägg.