från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Vill ha ursprungsmärkning av kött på restauranger

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Den 16 maj besökte finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund på Max restaurang i Birsta utanför Sundsvall. Under besöket hann Per Bolund både med att praktisera i köket och samtala med Max Informations- och hållbarhetschef, Kaj Török, om ursprungsmärkning av kött på restauranger och strategier för hållbar konsumtion.

– Med ursprungsmärkning av kött på restauranger är det lättare för oss konsumenter att veta vad vi äter. Restauranger som Max är inspirerande. Här tas ansvar för att göra så lite avtryck på klimatet som möjligt, med svenskt kött, gröna burgare och 100 % klimatkompensation, sade finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.

Matens ursprung är viktig för många konsumenter och märkningen är ett svar på ökad efterfrågan av svenskproducerad mat. Målet är att stärka hela livsmedelskedjan och utveckla svensk matproduktion. Våren 2016 ändrades kraven av märkning och Max var den första rikstäckande snabbmatskedjan som anslöt sig till den nya märkningen ”Från Sverige”. Produkter som märks med ”Kött från Sverige” ska innehålla 100 % svenskt kött.

– Vår kostnad är cirka 50 miljoner kronor mer per år för svenskt kött jämfört med kött från EU, men vi ser det som en långsiktig investering i hög kvalitet, ett starkt djurskydd, en lägre klimatpåverkan och EU:s lägsta antibiotikaanvändning. Dessutom bidrar det till en levande svensk landsbygd, sade Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max.


Max märker med Kött från Sverige

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.