från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Jordgubben är svenskarnas favoritbär

Publicerad Aktuellt Företag I säsong Konsument

Jordgubben är svenskarnas absoluta favoritbär och allra mest äter vi på sommaren när det finns färska svenska jordgubbar. Men med årets värmebölja i maj har konsumtionen redan tagit fart rejält och ligger hela 26 procent högre än i maj 2017. Det visar färsk statistik från Coops Matometer.

Information från Matometern den 18 juni, 2018.

Varje försommar förs livliga diskussioner om det blir några svenska jordgubbar till midsommar eller inte. Det är inte konstigt för en nyligen genomförd undersökning bland 1 114 svenskar från Coops Matometer genomförd av Demoskop visar att svenskens favoritbär är jordgubben, vilket var tredje svarade. På andra och tredje plats kommer hallon respektive blåbär. Jordgubben har sitt starkaste fäste i Skåne där 4 av 10 tillfrågade svarade att bäret är deras favorit och bäret är även en favorit bland de som bor i hushåll med barn.

Ökad konsumtion av jordgubbar i maj

En analys av Matometerns databas, som innehåller fler än 395 000 måltider, visar att antalet måltider i maj i år som innefattat jordgubbar har ökat med 26 procent jämfört med maj förra året. Data från tidigare år visar dock att svensken oftast äter jordgubbar i juni, då mer än 11 procent av måltiderna under en dag innehåller jordgubbar. Under året i stort är frukost den måltid då svenskarna oftast äter jordgubbar, men den ökande konsumtionen av jordgubbar som kan ses under sommarhalvåret utgörs framför allt av att man i större utsträckning äter jordgubbar vid måltider på kvällar, efter middagsmålet. Vidare visar data från Matometern att svenska kvinnor äter jordgubbar oftare än män.

Slutsatser från undersökningen:

  • 33% svarar att jordgubben är deras favoritbär. På andra plats hamnar hallon (21%) och blåbär (13%).
  • Jordgubben är lika populär bland kvinnor (35%) och män (32%), däremot anger personer i medelåldern, 36-45 år, i större utsträckning att jordgubben är deras favoritbär (39%).
  • Av de tillfrågade som bor i ett parförhållande med ett barn eller fler svarar 4 av 10 att jordgubben är deras favoritbär.
  • Personer som bor i Skåne är de som i störst utsträckning angett att jordgubben är deras favoritbär (41%).
  • I övre Norrland är jordgubben endast favoritbäret bland 19% av de tillfrågade och i Stockholm är jordgubben lika populär som hallonet (26%). I övre Norrland är hallonet (28% ) och hjortronet (20%) mer populära än jordgubben bland de tillfrågade.

Topp 5 favoritbär enligt svensken

#1 Jordgubbar (33%)
#2 Hallon (21%)
#3 Blåbär (13 %)
#4 Smultron (8%)
#5 Hjortron (7%)


Mer information

Läs fler undersökningar på Matometern

Läs mer om svenska bär och frukt och odling

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.