från sverige

Tillbaka

Instagram Från Sverige – Leksands knäcke tar över

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Med jämna mellanrum låter vi företag som använder ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige eller Mjölk från Sverige ta över vårt instagramkonto för att berätta varför och hur de använder ursprungsmärkningen. De kan visa sin verksamhet, sin arbetsdag, märkta produkter eller berättar mer om hur de jobbar för att vi ska lära känna dem bättre. Här presenterar vi våra kuratorer inför veckan som kommer.

Leksands knäckebröd – en god familjetradition

Under vecka 46 tar Leksands Knäckebröd – @leksands_knacke på Instagram – över Från Sveriges instagramkonto för att berätta mer om hur en dag i bageriet ser ut och historien om brödet som bakas där. Här svarar marknadschef Annika Sund på några frågor innan de sätter igång.

Berätta historien bakom Leksands Knäckebröd!

Leksands Knäckebröd är ett familjeföretag där min gammelfarmors mormor, Jacobs Karin, började baka knäckebröd i början av 1800-talet. Den gården ligger fortfarande i byn vid bageriet.

Hur bakar ni ert bröd?

Vi har alltid bakat på svensk råg, som vi mal själva, och den har i regel rest som mest 34 mil. Allt mjöl vi bakar på kommer ifrån Sverige. Vi använder oss aldrig av tillsatser. Grundreceptet i vårt knäckebröd är fullkornsrågmjöl, jäst salt och vatten ifrån egen källa. Sedan har vi de sista 40 åren börjat baka på fler sädesslag.

Vad betyder ursprungsmärkningen för er?

Märket Från Sverige gör det lättare för konsumenten att välja svenskt.

Vilka Från Sverige-märkta produkter är ni mest stolta över?

Det vi just nu är mest stolta över är att vi i år har lanserat svenskt ekologiskt knäckebröd i både runt och trekant. Vi har i över 20 år försökt hitta riktigt bra svensk ekologisk råg. Det är både Från Sverige och Krav märkt.

 

 


In och gilla på Från Sveriges Instagram

Till Leksands Knäckebröd

Vecka 46 2017

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.