från sverige

Tillbaka

Instagram Från Sverige – @garantskafferiet tar över

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Med jämna mellanrum låter vi företag som använder ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige eller Mjölk från Sverige ta över vårt instagramkonto för att berätta varför och hur de använder ursprungsmärkningen. De kan visa sin verksamhet, sin arbetsdag, märkta produkter eller berättar mer om hur de jobbar för att vi ska lära känna dem bättre. Här presenterar vi våra kuratorer inför veckan som kommer.

@garantskafferiet – Axfoods varumärke Garant

Garant är Axfoods eget varumärke som bland annat hittas på Willys och Hemköp. Under vecka 45 tar @garantskafferiet över Från Sveriges instagramkonto för att berätta mer om hur de jobbar med ursprungsmärkning och historien bakom produkterna. Här svarar Emma Hanson på Garantskafferiet på några frågor innan de sätter igång.

Hur tänker ni kring ursprungsmärkning?

Det är jätteviktigt för oss på Garant att vara tydliga med vår ursprungsmärkning. Våra kunder vill veta var produkterna kommer ifrån och var de produceras.

Vad bryr sig Garants kunder extra mycket om?

Ekologiskt ligger våra kunder varmt om hjärtat och även att vi ska erbjuda ett brett sortiment som är i tiden och ligger i framkant. Vegetariskt och överkänslighet är också viktigt, likaså tydligt ursprung.

Vad betyder ursprungsmärkningen för er och vilka fördelar ser ni med att lyfta fram de svenska produkterna?

Eftersom vi erbjuder ett brett sortiment av svenska råvaror inom framför allt mejeri, kött, chark och grönsaker är det en klar fördel att kunna märka med en tydlig ursprungsmärkning som våra kunder känner igen och är bekanta med. Det är bra för oss, både konkurrensmässigt och förtroendemässigt.

Vilka Från Sverige-märkta produkter är ni mest stolta över?

Vi har mer än 200 artiklar som är märkta och är riktigt stolta över alla varor, men om vi ska nämna några så är det vegetarisk ärtbiff, hushållsost, inlagda skivade rödbetor, bacon, pulled pork och vetemjöl.

Vilka Från Sverige-märkta produkter är populärast?

Det är en fråga för våra kunder att svara på, men mjölk, grädde och nötfärs säljer alltid bra!


In och gilla på Från Sveriges Instagram

Till Garantskafferiet

Vecka 45 2017

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.