ICA gästar på Instagram hela veckan
På ICA tycker man det är riktig bra att branschen enats kring en gemensam svenskmärkning, det underlättar för deras kunder. Under vecka 24 syns mer av deras ursprungsmärkta varor på instagramkontot Från Sverige, där ICA är gäster, varmt välkomna!
Maria Andersson och Lena Sparring, som jobbar med hållbarhet på ICA, berättar om hur företaget och deras kunder ser på ursprungsmärkning och vilka produkter som är populära, till exempel det helt nya laktosfria ekologiska mejerisortimentet och osten Folke.
Hur tänker ni kring ursprungsmärkning på ICA?
– Vi vet att frågan om varifrån en produkt kommer är en av de viktigaste för våra kunder. Vi har länge jobbat med frågan och tycker det är bra att branschen har enats kring en gemensam svenskmärkning – något som underlättar för våra kunder.
Kvalitet för våra kunder innefattar numera allt fler värden kopplat till omsorg om människor, miljö och djur. Att till exempel veta att djuren har haft det bra har blivit allt viktigare men även att antibiotikaanvändningen är låg utifrån tankar om den egna hälsan. Vi ser också att lokalt ursprung, det vill säga ytterligare en dimension av svenskt, blir viktigare.
Varför är ursprungsmärkningen viktigt för er och vilka fördelar ser ni med att lyfta fram de svenska produkterna?
– Svenskt är ett starkt kvalitetsbegrepp och därför en viktig anledning till att våra kunder väljer en viss produkt. Genom att lyfta fram de svenska produkterna bidrar vi också till ett starkt och livskraftigt jordbruk i Sverige, det är en del i vårt arbete ”För en god morgondag”.
Vilka Från Sverige-märkta produkter är ni mest stolta över?
– Ska vi lyfta några enskilda produkter så blir det vår nya ost Folke samt vårt brödsortiment under ICA Selection, det är svenskt hantverk med bröd från en mängd duktiga bagerier runt om i Sverige.
Vilka Från Sverige-märkta produkter är populärast?
– Störst i volym blir hela vårt stora mejerisortiment där vi just lanserat ett utökat laktosfritt ekologiskt sortiment.