från sverige

Tillbaka

Hur kan du äta för att må bättre i vardagslivet?

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Av mat blir man mätt och samtidigt får kroppen den näring behöver för att fungera. När du har ätit kan hjärnan koncentrera sig på annat än att leta efter mat. Utbudet av olika livsmedel är stort idag. Det finns även mat och drycker som innehåller mycket kalorier men bara lite näring. För att skapa en sund livsstil behöver varje människa hitta sitt sätt att göra hälsosamma val som funkar i vardagslivet.

Kunskap från vetenskaplig forskning

I dag finns det kunskap om vilka näringsämnen kroppen behöver och vilken mat som man mår bra av att äta. Det finns också kunskap om att övervikt och stillasittande kan orsaka flera sjukdomar. För de nordiska länderna finns det en speciell expertgrupp som med jämna mellanrum värderar och sammanställer forskningsresultat som handlar om matens betydelse för hälsan. När den gruppen har gjort sitt jobb så tar Livsmedelsverkets experter vid och formulerar råd om vilka hälsosamma matval som passar när man bor i Sverige. Råden tar inte bara hänsyn till hälsan utan även till hur maten påverkar miljön.

Det är i vardagen som det händer

Det är i vardagslag som du bygger en sund livsstil. Det är precis som med motion eller om du vill lära dig franska – om du gör det en stund varje dag kan du bygga upp en god kondition eller börja tala det nya språket. Intensiv träning under ett par veckor ger sällan något bestående resultat, lika lite som panikartade bantningsmetoder.

Fullkorn för folket

Alla vet att de nyttigaste varianterna av bröd, müsli och pasta innehåller fullkorn. Den som äter mer fullkorn har lättare att hålla vikten och löper dessutom mindre risk att få typ-2-diabetes. I vardagslag är det därför bättre att frukostmackan är gjord på grovt bröd istället för vitt.

Minska på salt och socker

För mycket salt kan bidra till högt blodtryck och därför är det bra att vänja sig vid mindre salt i maten. Socker i läsk och godis ger inte någon näring alls, bara kalorier. Det är klokt att minska på sådant om man vill äta sundare.

Mer från växtriket

Att måltiderna innehåller mer från växtriket är en bra vardagsvana, säger Livsmedelsverkets råd. Frukt och grönsaker ger vitaminer, mineraler och fibrer. De innehåller också skyddande ämnen som är värdefulla för kroppens immunförsvar. För miljöns skull är det smart att välja frukt och grönt efter säsong. Det innebär till exempel mer kål, apelsiner och morötter på vintern och att frossa i tomater, sallad och jordgubbar på sommaren.

Fisk med nyttigt fett

Det är lagom att äta fisk 2-3 gånger i veckan. Förutom vitaminer och mineralämnen finns det nyttigt omega-3-fett i fisk. Apropå fett är det bra att välja mjukare varianter, som till exempel olja, eftersom dessa innehåller en högre andel omättade fettsyror.

Lagom med kött

Kött ger mycket vitaminer och mineraler men för både hälsan och miljön är det bra att inte äta mer än 500 gram (tillagad vikt) kött från nöt, gris, lamm och vilt per vecka. Mejeriprodukter med lägre fetthalt är att föredra framför de feta sorterna. Mjölk och andra mejerivaror bidrar främst med kalcium och vitaminer.

 

Aktuellt

Närproducerat

Närproducerat är viktigast enligt Matrapport 2020

Närproducerat är fortsatt viktigast när det kommer till vilka produktegenskaper konsumenterna värderar högst enligt Food & Friends matrapport 2020.

Hurra för Sveriges bönder!

Hurra för Sveriges bönder! Följ dem på Instagram!

Under krisen har Sveriges bönder fortsatt jobba för att vi ska få mat på bordet. Under #farmingasusual och #vifyllerhyllorna kan du se deras bilder från vardagen.

Lidl

Upptäck Från Sverige-märkta varor på Lidl

Lidl har ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter som de jobbar för att lyfta fram på förpackningar och i butik. Nästa vecka, vecka 29, gästar de Från Sveriges Instagram.