Från Sverige i samarbete med Astrid Nordin på TikTok
Astrid Nordin är Sveriges nya hemmakock som har gjort raketkarriär på plattformen TikTok. Framgången ligger i korta matlagningsklipp och karaktäristiska voiceovers. Hittills har över en halv miljon svenskar valt att följa Astrids matresa där den största målgruppen är mellan 18–24 år. I samarbete med Från Sverige kommer Astrid att inspirera till att laga god och enkel mat på svenska råvaror, berätta mer om fördelarna med att välja svenskproducerat och vad Från Sverige-märket står för.
Pressmeddelande Svenskmärkning 20220121
Märket Från Sverige är en välkänd ursprungsmärkning bland konsumenter i Sverige med 84% kännedom. Högst kännedom återfinns bland unga vuxna upp till 29 år. I en undersökning av köpvanor hos unga vuxna, 18–35 år, som YouGov genomfört på uppdrag av Svenskmärkning AB visar unga vuxna sätter prisvärdhet högt, både pris och kvalitet är viktigt. De anser också att svenskt ursprung står för en tydlig kvalitetsaspekt och att handla svenska livsmedel uppfattas som klimatsmart.
Miljön är en aspekt som ofta står i fokus för ungas beteenden och konsumtion, i allt från kläder och elektronik till vad de lägger på tallriken, visar Ungdomsbarometern 2021. Samma rapport visar också att TikTok, är en framtidsplattform för dagens unga att inspireras, motiveras och influeras.
– Att nå ut via TikTok som plattform är ett självklart steg för Från Sverige då vi vet att vår viktiga målgrupp unga vuxna finns och spenderar mycket tid på plattformen. Astrid är en av Sveriges största matkreatörer som inspirerar till enkla och goda recept och dessutom är bra på att inkludera och engagera sina följare. Vi ser verkligen fram emot samarbetet, säger Evelyn Berkeley, digital kommunikatör, Svenskmärkning AB.
Om samarbetet
Samarbetet med Astrid kommer att sträcka sig från januari till juni där Astrid en gång i månaden kommer att publicera ett nytt recept i videoformat på hennes kanal på TikTok och Instagram. Förutom att Astrid kommer att inspirera till att laga god och enkel mat på svenska råvaror kommer Astrid även att berätta mer om fördelarna med att välja svenskproducerat och vad Från Sverige-märket står för. Du hittar Astrid under namnet @astridnrdn på respektive kanal. Den första videon publiceras den 23 januari. Recepten och tillhörande video kommer även att publiceras på Från Sveriges samtliga sociala medier och hemsida.
– Jag tror och hoppas att det här samarbetet gör Astrid Nordin och Från Sverige till en av fanbärarna för opinionsbildning och attitydförändring på en plattform bortom morgonsoffor och tidningsannonser. Vi är så glada över det här samarbetet och förtroendet, säger Johannes Gustavsson, grundare och vd, Infly.
Om Astrid Nordin
Astrid är Sveriges nya hemmakock som har gjort raketkarriär på plattformen TikTok. Framgången ligger i korta matlagningsklipp och karaktäristiska voiceovers. Hittills har över en halv miljon svenskar valt att följa Astrids matresa, där målet är att inspirera andra att laga något annat än den där vanliga vardagsmaten. Eller som Astrid själv brukar beskriva det – maten som är FÖR GOD.
Om TikTok
TikTok är den ledande destinationen för korta mobilfilmer. TikToks mission är att inspirera till kreativitet och skapa glädje.
Om Infly
Infly är en influencer-agentur med fokus på transparens och långsiktighet som representerar några av Sveriges största TikTok-personligheter.
Om Från Sverige
Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning för svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige — alla tre har samma regler och kriterier. Märkena Kött från Sverige och Mjölk från Sverige förtydligar att det är svenskt kött och svensk mjölk i produkten. Du kan hitta Från Sverige-märkningen på alla typer av livsmedel och växter som uppfyller märkets kriterier: Odlat eller fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.
Mer information
Här kan du ta del av hela pressmeddelandet
Här hittar du Astrid Nordin på TikTok