från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start och idag använder 230 företag märket på över 12 000 godkända råvaror, livsmedel och växter i butiker och på restauranger. Från Sverige-märkningen fortsätter att visa positiva siffror både i utveckling, kännedom och förtroende. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år!

20 april 2016 – Sven-Erik Bucht Landsbygdsminister 2014-2019 klipper bandet och inviger märkningen Från Sverige med Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning 2016-2020

Ett gemensamt initiativ

Märkningen startades av en enad bransch som ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerade livsmedel och för att hjälpa till att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden.

Den 20 april invigdes märkningen av Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning 2016-2020, och Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister 2014-2019. På lanseringsdagen fanns den första Från Sverige-märkta mjölken i mejeridiskarna.

Märkningen lanserades i april 2016 som ett gemensamt initiativ från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.

Från Sverige i gott sällskap

Initiativet till märkningen kom från LRF (Lantbrukarnas riksförbund), Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel som gemensamt bildade bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket.

I Finland och Norge hade ursprungsmärkning av ländernas produkter vid det här laget redan funnits i många år och vid uppstarten av Från Sverige-märkningen inleds ett tätt samarbete med våra grannländer.

Ursprungsmärkningen Från Sverige i gott sällskap med Finland och Norges ursprungsmärkningar Gott från Finland och Nytnorge. Regelverken för märkena bygger på samma grunder.

Rekordfart sedan start

2016

– Initiativet till ursprungsmärkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF, och den 20 april 2016 lanseras märkningen. På lanseringsdagen fanns den första Från Sverige-märkta mjölken i mejeridiskarna.

Säsong för viltkött och från och med nu Från Sverige-märks även vilt- och renkött. 

– Märket ”Svenskt kött” med ersätts helt med ursprungsmärkningen Kött från Sverige.

Ett urval av varor som var först med att godkännas med märkningen Från Sverige och Kött från Sverige.

2017–2018

– Flera företag ersätter importerade ingredienser med svenska råvaror för att kunna Från Sverige-märka sina produkter!

– Från Sverige-märkningen fyller 1 år och i samband med det kompletteras märkena Från Sverige och Kött från Sverige märket Mjölk från Sverige.

Premiär för Mjölk från Sverige! Märket Mjölk från Sverige tydliggör att mjölkens ursprung i varan är svensk.

– Ursprungsmärket From Sweden, som ingår i den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, kan användas på produkter som exporteras inom EU.

– Nu finns Från Sverige-märket även på fisk och skaldjur, blommor och växter och på hund- och kattmat!

– Hela Sverige drabbades sommaren 2018 av extremt väder i form värme och torka. Många visar sin kärlek till de svenska odlarna och bönderna genom att öka sina inköp av svenska produkter, som till exempel svenskt nötkött. Från Sverige-märket bidrar med ett upprop till svenska restauranger för att de ska handla och servera mer svenskt kött.

Fredrik Eriksson var initiativtagare till restaurangbranschens upprop 2018 för att stödja de svenska bönderna genom att prioritera att köpa svenska produkter.

2019–2020

– Med kampanjen ”Utmärkt” lyfter vi svenska mervärden som visar på att vi får så mycket gott på köpet när vi väljer svenska råvaror, livsmedel och växter.

Nu kan även restauranger visa sina gäster matens ursprung genom att använda Från Sverige-märket på menyns råvaror och maträtter.

Allt fler efterfrågar svenskt ursprung när de går på restaurang. Nu finns möjlighet för restauranger att använda märkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige för att tydliggöra ursprunget.

– Från Sverige når milstolpen 10 000 godkända produkter!

– Butiksmaterial testas i livsmedelskedjorna och landar i ett basmaterial som hjälper konsumenterna att hitta Från Sverige-märkta varor i butiken.

Att tydligt skylta med Från Sverige i butiken hjälper kunderna att hitta det de efterfrågar. För att se hur ursprungsmärkningen Från Sverige kan skyltas upp i en frukt- och gröntavdelning samarbetade vi med ICA Supermarket Brommaplan i Stockholm.

– Vi tar fram styckningsscheman och säsongsguider som gör det enkelt att se vilka svenska grönsaker, frukter och bär som är i säsong månad för månad. Säsongsguiderna får stort genomslag i våra sociala medier.

– Coronavirusets spridning påverkar aktörer i hela livsmedelskedjan. Många företag och restauranger har det tufft, inte minst småföretagare och mindre producenter. Vi jobbar på med att fortsätta lyfta svenska råvaror, livsmedel och växter och de mervärden som kommer på köpet. Vi ser sett ett ökat intresse för den svenska försörjningsförmågan och vikten att välja svenskt.

– Premiär för Från Sverige-veckorna hösten 2020, en pilotaktivitet som kom för att stanna. Vi skyltar upp i 300 butiker med Från Sveriges butiksmaterial och företag är snabbt med på att skylta upp produkter i butikerna.

Butiksmaterialet gör det ännu enklare att hitta Från Sverige-märkta varor i butiken!

2021–2023

– Premiär för Blomveckorna Från Sverige 2021 där branschens handelsträdgårdar och Garden Centers lyfter svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter, som är märkta med Från Sverige.

– Allt fler kommuner strävar efter att öka andelen svenskt i de offentliga måltiderna. Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige kan användas som verifikat vid upphandling och de producenter som använder märkningen kan därmed underlätta upphandlingen genom att vara tydliga med märkningen på sina produkter.

– Svenskmärkning, med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, vinner Livsmedelspriset 2022. Det är en vinst för det breda samarbetet kring Från Sverige-märkningen och därmed för samtliga märkesanvändande företag och Svenskmärknings ägare LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.

Livsmedelspriset 2022

– Från Sverige-veckorna som började som en pilotaktivitet 2020 har hållits varje år vecka 38 och och 39 sedan dess. Under de här två veckorna jobbar livsmedelsbranschens gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige extra mycket för att lyfta råvaror, livsmedel och växter som märks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– 2023 utökas Från Sverige-veckorna med pilotprojektet Smaka på Från Sverige! Pilotprojektet med minimarknaderna Smaka på Från Sverige är ett nytt sätt för Från Sverige att visa bredden av råvaror, livsmedel och växter i butikerna.

Så här såg det ut vid premiären för Smaka på Från Sverige!

Idag

– Idag använder 230 företag märket på över 12 000 godkända råvaror, livsmedel och växter i butiker och på restauranger.

– Märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har hög kännedom (87%) där tre av fyra konsumenter (77%) av de som känner till märkningarna har ett högt förtroende för dem. Kännedomen om Från Sverige-märkningarna är allra högst bland de yngre, 18-34 år (96%) (Attitydundersökning, 2024)

– Från Sverige märkta produkter fortsätter öka sina marknadsandelar både i värde och volym, i både kvartalet och helår rullande (*Källa: Nielsen IQ)

Stort tack till alla konsumenter, företag och samarbetspartners som är med på resan att lyfta svenska råvaror, livsmedel och växter!

Vi ser fram emot ett utmärkt nytt år!


Mer information

Svenskt står starkt i både attityd och handling

Det här är Från Sverige-märket

Företagen som märker med ursprungsmärkningen Från Sverige

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har många samarbeten med aktörer, organisationer och företag. Vi sponsrar och stödjer även event och tävlingar där vi i gott sällskap lyfter svenska råvaror, livsmedel och växter. Från Sverige sponsrar

Relaterade inlägg

Slaktarkorv — från galen idé till smaksäker korv

Vad var det för galen idé grisbonden Per Karlsson fick när han utvecklade sina produkter och varför heter det Slaktarkorv? Läs om Slaktarkorv, korven där även de finare köttdetaljerna ingår i korven.

Hållbarhet och engagemang i fokus hos Stjärnägg

Stjärnägg är Sveriges största äggleverantör. Läs om deras hållbarhetsstrategi som engagerade hela organisationen, en innovativ pallanpassad förpackningslösning och om Mustaschkampen och Majblomman.

Säsongspremiär för SydGrönts svenska jordgubbar

SydGrönts första svenska jordgubbar har skördats! Säsongens första jordgubbar är odlade i växthus och sorten är Malling Centenary som planterades i växthusen i slutet av januari. Säsongen av svenska jordgubbar finns genom odling i växthus, tunnlar och på friland från april ända fram till oktober.