Skaffa dig trendkoll — Trendseminarium
Från Sverige är partner till Livsmedel i fokus och den 16 februari är det dags för deras årliga trendseminarium som i år heter Trendkoll! Det blir paneldebatter och inspirerande case från branschen och bland talarna och debattörerna finns Från Sveriges ägare LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen med. Från Sverige är på plats — träffa oss där!
Livsmedel i fokus trendseminarium ger oss trendkoll nu när kriserna avlöser varandra och påverkar matvanor och beteenden. De ställer frågorna: Hur ser de förändrade konsumtionsmönstren ut – blir det bara fokus på lågpris och ekonomitänk eller finns det plats för hållbarhet, ekologi och innovativa produkter i konsumentens medvetande? Växer den prisvärda, kloka, hållbara maten eller är det snacks och skräpmat som ökar som tröstande snuttefilt i bistra tider?
Det blir paneldebatter och inspirerande case från branschen, Livsmedelsföretagen presenterar sin nya konjunkturrapport och vi får en första inblick i vad vår nya regering har för syn på branschens behov och möjligheter.
Från Sverige och Svenskmärknings ägare på Trendkoll
Bland andra är Från Sveriges ägare — tillika ordförande och styrelseledamöter — Åsa Odell, vice ordförande LRF, Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel och Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen med i program och paneldiskussion.
Några av talarna:
Program
Vad står den nya regeringen för och vad gäller för den allt viktigare svenska livsmedelsproduktionen?
Dan Ericsson, statssekreterare, Regeringskansliet
Hur allvarligt är läget? Och hur blir 2023 för Svenska livsmedelsproducenter?
Carl Eckerdal, chefekonom, Livsmedelsföretagen
Inflationens påverkan på dagligvaruhandeln
Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel
I huvudet på en ledarskribent – jordbrukets förutsättningar och framtid, vem behöver göra vad för att det ska bli bra?
Edvard Hollertz, opinionsredaktör, ATL
Möjligheterna är enorma men stryper lågkonjunktur och dålig lönsamhet en svensk framgångssaga? Eller är det brist på fantasi, utbildning och vilja?
Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena & Anna-Karin Karlsson, projektledare innovation och hållbarhet, RISE
Trenderna som formar maten, människorna och samhället. Ridderheimsrapporten no6.
Magnus Kempe, Director Retail and Finance, Kairos Future
Karolina Szczepanska, Marketing Manager Ridderheims, Atria Sverige
Hur skall man agera i den pågående transformationen av livsmedelsindustrin?
Mathias Dyberg, vd, Elvenite
Hur ska livsmedelskedjan bli mer konkurrens och motståndskraftig?
Paneldiskussion
Åsa Odell, vice ordförande, LRF
Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel
Björn Hellman, vd, Livsmedelsföretagen
Vad händer i handeln – nuläge och hur ser framtiden ut?
Emma Hernell, vd, HUI
Problemcentrering för att utveckla de kioskvältande hållbarhetslösningarna.
Maria Smith, generalsekreterare, Axfoundation
I ICA:s kikare – vad är utmaningarna nu och i framtiden?
Sofia Steinwall, chef innovation & konceptutveckling, ICA Sverige
Hållbarhet och lönsamhet, lokalt och globalt – hur får man det att funka?
Jonas Holfve, sverigechef, Nestlé
Hur klarar ni prisökningarna? Och orkar konsumenten med prisökningarna?
Paneldiskussion
Patrick Axzell, CEO, Orkla Confectionery & Snacks Sverige
Jonas Holfve, sverigechef, Nestlé
Gerhard Bley, vd, Norrmejerier
Henrik Åström, kommersiell direktör, vice vd, Spendrups