från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Skaffa dig trendkoll — Trendseminarium

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Från Sverige är partner till Livsmedel i fokus och den 16 februari är det dags för deras årliga trendseminarium som i år heter Trendkoll! Det blir paneldebatter och inspirerande case från branschen och bland talarna och debattörerna finns Från Sveriges ägare LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen med. Från Sverige är på plats — träffa oss där!

Livsmedel i fokus trendseminarium ger oss trendkoll nu när kriserna avlöser varandra och påverkar matvanor och beteenden. De ställer frågorna: Hur ser de förändrade konsumtionsmönstren ut – blir det bara fokus på lågpris och ekonomitänk eller finns det plats för hållbarhet, ekologi och innovativa produkter i konsumentens medvetande? Växer den prisvärda, kloka, hållbara maten eller är det snacks och skräpmat som ökar som tröstande snuttefilt i bistra tider?

Det blir paneldebatter och inspirerande case från branschen, Livsmedelsföretagen presenterar sin nya konjunkturrapport och vi får en första inblick i vad vår nya regering har för syn på branschens behov och möjligheter.

Från Sverige och Svenskmärknings ägare på Trendkoll

Bland andra är Från Sveriges ägare — tillika ordförande och styrelseledamöter — Åsa Odell, vice ordförande LRF, Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel och Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen med i program och paneldiskussion.

Några av talarna:

Program

Vad står den nya regeringen för och vad gäller för den allt viktigare svenska livsmedelsproduktionen?
Dan Ericsson, statssekreterare, Regeringskansliet

Hur allvarligt är läget? Och hur blir 2023 för Svenska livsmedelsproducenter?
Carl Eckerdal, chefekonom, Livsmedelsföretagen

Inflationens påverkan på dagligvaruhandeln
Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel

I huvudet på en ledarskribent – jordbrukets förutsättningar och framtid, vem behöver göra vad för att det ska bli bra?
Edvard Hollertz, opinionsredaktör, ATL

Möjligheterna är enorma men stryper lågkonjunktur och dålig lönsamhet en svensk framgångssaga? Eller är det brist på fantasi, utbildning och vilja?
Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena & Anna-Karin Karlsson, projektledare innovation och hållbarhet, RISE

Trenderna som formar maten, människorna och samhället. Ridderheimsrapporten no6.
Magnus Kempe, Director Retail and Finance, Kairos Future
Karolina Szczepanska, Marketing Manager Ridderheims, Atria Sverige

Hur skall man agera i den pågående transformationen av livsmedelsindustrin?
Mathias Dyberg, vd, Elvenite

Hur ska livsmedelskedjan bli mer konkurrens och motståndskraftig?
Paneldiskussion
Åsa Odell, vice ordförande, LRF
Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel
Björn Hellman, vd, Livsmedelsföretagen

Vad händer i handeln – nuläge och hur ser framtiden ut?
Emma Hernell, vd, HUI

Problemcentrering för att utveckla de kioskvältande hållbarhetslösningarna.
Maria Smith, generalsekreterare, Axfoundation

I ICA:s kikare – vad är utmaningarna nu och i framtiden?
Sofia Steinwall, chef innovation & konceptutveckling, ICA Sverige

Hållbarhet och lönsamhet, lokalt och globalt – hur får man det att funka?
Jonas Holfve, sverigechef, Nestlé

Hur klarar ni prisökningarna? Och orkar konsumenten med prisökningarna?
Paneldiskussion
Patrick Axzell, CEO, Orkla Confectionery & Snacks Sverige
Jonas Holfve, sverigechef, Nestlé
Gerhard Bley, vd, Norrmejerier
Henrik Åström, kommersiell direktör, vice vd, Spendrups


Mer information

Livsmedel i fokus: Trendseminarium — Trendkoll

Om Svenskmärkning

Från Sverige sponsrar och samarbetar

Relaterade inlägg

fryst mat från sverige

7 fantastiska fördelar med fryst mat

Frysning är ett naturligt sätt att bevara mat. Att det är praktiskt att ha mat i frysen håller nog de flesta med om och faktum är att fryst mat har många fördelar. Här kan du läsa mer!

Svenskt ursprung och pris är viktigast när vi handlar

Förtroendet och intresset för svenska livsmedel är fortsatt stabilt. Nära tre av fem tittar alltid efter svenskt ursprung, även om pris har blivit en allt viktigare faktor vid val av varor.

inplastad gurka

Därför är gurkan inplastad – bättre för miljön

Har du funderat över varför gurkan är inplastad? Tvärtemot vad man som konsument kanske tror, så är en inplastad gurka bättre för miljön än en oplastad. Här kan du läsa mer om hur det kommer sig.