från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Årets Rätt 2021 ”Swedish Bowl” med svenska råvaror

Publicerad Företag Konsument

Årets Rätt 2021 är en ”Swedish Bowl”, en svensk tolkning av en poké bowl med svenska råvaror som rostade grönsaker och kyckling. Årets Rätt är skapad av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020. Från Sverige-märkningen är stolt samarbetspartner till Årets Kock.

Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020. Foton Gustav Bergmark.

Pressmeddelande Årets Kock 18 mars 2021.

Idag den 18 mars lanseras Årets Rätt 2021 som är en ”Swedish Bowl” med kyckling och rostade grönsaker. Det är en svensk tolkning av en poké bowl som har blivit en mycket populär rätt bland svenska folket. Årets Rätt är skapad av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, regerande svensk mästare i professionell matlagning.

— Att skapa Årets Rätt 2021 har varit ett väldigt roligt uppdrag. Jag kände direkt att jag ville att rätten ska kännas modern, ligga i tiden, vara hälsosam och bestå av svenska råvaror. Den är lätt att laga och dessutom är det enkelt att variera råvarorna efter de svenska säsongerna. Jag hoppas att denna rätt kommer att bli en favoriträtt både hemma i köken och på restaurangerna, säger Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020 som tagit fram Årets Rätt 2021.

Hör Ludwig berätta om Årets Rätt 2021 — här är receptet!

Speglar sin tid och kockens matlagningsfilosofi

Årets Rätt ska spegla sin tid och den skapande kockens matlagningsfilosofi. Den ska kunna serveras både hemma och på restaurang, vara klimatsmart och lagad på råvaror tillgängliga i vanliga mataffärer över hela landet under större delen av året. Årets Rätt skapas alltid av regerande svensk mästare i professionell matlagning – Årets Kock.

— Det finns många klassiska rätter som vi alla känner till och älskar, men vem skapar morgondagens klassiker? Genom Årets Rätt vill vi skapa nya, klassiska rätter baserade på ett klimatsmart och tidsenligt tänk som förhoppningsvis blir uppskattade favoriter i Sverige, säger Vanja Vilbern, Marknads- och Partnerchef på Årets Kock.

Serveras idag på Odenplan, Portal Restaurant, Långbro Värdshus, at Park

Årets Rätt kommer att serveras den 18 mars i Årets Kock Food Truck på Odenplan och hos tidigare Årets Kock Klas Lindberg på Portal Restaurant, tidigare Årets Kock Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus i Stockholm och på at Park i Göteborg.


Om Ludwig Tjörnemo

Ludwig Tjörnemo vann Årets Kock finalen 2020. Ludwig är född 1991 och har jobbat på många stjärnkrogar världen över. Han har tävlat en hel del under åren och 2018 kom Ludwig på tredje plats i Årets Kock. Mellan 2014–2018 tävlade han i Svenska Junior Kocklandslaget och sedan början av 2019 i Svenska Kocklandslaget. När Ludwig var 13 år fick han följa med sin svåger till hans jobb in i restaurangköket. Där blev det prao och sedermera ett sommarjobb och sen var Ludwig fast för den intensiva pulsen och den fartfyllda vardagen.


Om Årets Kock och Årets Rätt

Årets Kock har format svensk matkultur sedan starten 1983 med uppgiften att leda svensk gastronomi in i framtiden. Vi vill skapa en matkultur som utvecklar och utmanar förväntningar och baseras på ett hållbarhetstänk för både bransch och planet. Varje år arrangeras tävlingen Årets Kock – SM i professionell matlagning, Sveriges mest prestigefulla matlagningstävling där de främsta kockarna gör upp om segern.

2019 introducerar Årets Kock ett nytt initiativ – Årets Rätt. Genom Årets Rätt vill vi skapa nya, klassiska maträtter som varje svensk ska känna till och som vi hoppas också ska bli riktiga favoriter. Årets Rätt skapas varje år av regerande svensk mästare i professionell matlagning – Årets Kock.


Mer information

Se Ludwig Tjörnemo laga Årets Rätt 2021 — här är filmen och receptet!
Nyårspizzan Från Sverige av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020 — recept och tips!

Från Sverige förlänger samarbetet med Årets Kock
Läs mer på Årets Kocks hemsida

 

Relaterade inlägg

Låt märket jobba i din marknadsföring!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Här får du tips!

Rekordhögt förtroende för livsmedelsindustrin

91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende 2013.

Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik

Idag tycker fler än 4 av 10 (40%) att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med knappt 25% när Från Sverige etablerades 2016. Det visar den nya undersökningen från Demoskop.