från sverige

Tillbaka

Bilder från premiär och pressträff för Från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Den 20 april var det premiär för varor märkta med den nya frivilliga ursprungsmärkning Från Sverige och Kött från Sverige i de svenska butikerna. Här är bilder från pressträffen.

Vid en fullsatt pressträff på Restaurang Hjerta i Stockholm klippte landsbygdsminister Sven-Erik Bucht det blågula invigningsbandet med hjälp av Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB.

Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen

Maria Forshufvud inledde pressträffen med att berätta om märkningen och hur det kommer att göra det enklare för konsumenten att hitta och välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Därpå talade Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel och ordförande Svenskmärkning AB, Åsa Odell, vice ordförande LRF, Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen och Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister.

Visade urval av godkända varor

Vid pressträffen visades ett urval av varor som är godkända för märkningen Från Sverige och Kött från Sverige. Vissa av de märkta varorna kunde redan under premiärdagen köpas ute i butikerna runt om i landet.

Maria Forshufvud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marie Söderqvist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Åsa Odell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karin Brynell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sven-Erik Bucht

 

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.