från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Atria: ”Kunskapsspridning åt båda håll”

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Nyheter för företag

Revision i fokus: Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Ridderheims och Sibylla. Företaget har ett 80-tal produkter som är Från Sverige- och Kött från Sverige-märkta. Möt Maria Skoglund som jobbar med märknings- och lagstiftningsfrågor på Atria.

Maria Skoglund, Regulatory Affairs Officer, Atria.

– Förutom Från Sverige-märkta produkter så har vi även ekologiska produkter och MSC-märkta fisk- och skaldjursprodukter, säger Maria Skoglund, Regulatory Affairs Officer, Atria. Det är de stora certifierade märkningarna som vi använder oss av just nu.

Atria har ett flertal produktionsanläggningar runt om i Sverige och på varje anläggning finns medarbetare som sköter det dagliga kvalitetsarbetet. De är också involverade på plats i de fysiska revisionerna, medan huvudkontoret är behjälpliga med själva lagstiftningen och regelverk kring märkningarna och de frågor som kan uppstå i samband med revisioner och märkningar.

– Vi har en uppdelning av ansvarsfrågorna när det gäller revisionerna mellan anläggning och huvudkontor, säger Maria, som arbetar med märkning och lagstiftningsfrågor på Atrias huvudkontor i Sundbyberg.

– Med 80-talet märkta produkter så innebär Från Sverige-revisionen givetvis en del arbete, men vi har ett väl fungerande system. Först och främst så har vi ett affärssystem, det hanterar många av frågorna kring spårbarhet. Till detta adderar vi sedan separata rutiner för specifika uppgifter som man måste uppfylla enligt Från Sveriges-regelverk.

Maria anser att de fristående revisionerna som Från Sverige-märkningen använder sig av är bra och viktigt utifrån flera aspekter.

– Att det är en fristående standard ger en tyngd och signalerar kvalitet och trovärdighet. De här mervärdena får du inte med en ”egen” märkning. Revisionerna bidrar också till att båda parter har möjlighet att utvecklas hela tiden, det blir en tvåvägskommunikation. Det är bra för standarden att se hur arbetet utförs hos företagen. Man lär av varandra. Dialogen gör att vi får feedback för att tillsammans utvecklas vidare, kunna optimera och justera. Det är alltid bra att se med andra ögon på det arbete man gör. Det är ett tillfälle till kunskapsspridning som fungerar åt båda hållen. Vi är jättenöjda med Svenskmärkning AB, ursprungsmärkningen och med revisionerna för Från Sverige och Kött från Sverige.

Konsumenternas önskan att handla svenska produkter ligger till grund för Atrias val av Från Sverige- och Kött från Sverige-märkningen.

– Ja, det är ett konsumentdrivet val som grundar sig på konsumenternas efterfrågan på svenska produkter.

Konsumenterna vill dels veta ursprung på det man äter, dels finns det en preferens för svenska produkter.

– Det är också viktigt att det är en frivillig märkning som visar att branschen tar ansvar, vilket förhoppningsvis kan leda till att det inte behöver införas lagstiftning i området.


Mer information

Läs mer om Atria 
Mer om Revision, checklistor och information
Företag som märker med Från Sverige

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.