från sverige

Tillbaka

Vi stödjer Sebastian Gibrand med team inför Bocuse d´Or

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Som Team Sweden-supporter stödjer vi Sveriges kandidat Sebastian Gibrand med team inför Bocuse d´Or, världens mest prestigefyllda kocktävling.

Information: Gastronomi Sverige. Foto: Viktor Fremling.

Sveriges representant Sebastian Gibrand tävlar för Sverige i världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or. Sebastians Gibrands coach är Tommy Myllymäki. Första anhalt blir Bocuse d´Or Europe i Turin den 11-12 juni som ska säkra platsen till Bocuse d´Or i Lyon 2019, Kock-VM. Tillsammans med det svenska teamet ska de skapa de godaste rätterna med den högsta tekniken.

Bland de 20 nationer som tävlar i Bocuse d’Or Europe går de tio främsta vidare till VM i Lyon 2019. Men för det svenska teamet är siktet ställt mycket högre än så:

– Vårt mål är pallen, säger Sebastian Gibrand. Min coach Tommy Myllymäki vill vinna lika mycket som jag och med min envishet, passion och mitt engagemang i kombination med Tommys erfarenhet har vi vad som krävs, fortsätter han.

Gibrand och Myllymäki tränar redan för fullt i upplagningsköket på Ulriksdals Värdshus. Nu ska de båda rätterna bestämmas, förfinas, tillagas, förfinas och lagas upp igen. När menyn är helt satt är det tidsupplagning som gäller. På 5 timmar och 35 minuter ska de tävlanden tillaga två rätter som ska presenteras för juryn på fat respektive tallrik.

I Bocuse d’Or är det alltid den godaste maten som vinner. Den ska också tillagas med den högsta tekniken. Känslan för smak är därmed avgörande för att hamna på pallplats bland Europas och världens bästa kockar. Juryn lägger dessutom stor vikt vid den nationella kopplingen i val av produkter/råvaror, matlagningstekniker, presentation, val av kryddor och örter.

– Att få representera Sverige internationellt är en dröm som nu förverkligas. Med stöd från Gastronomi Sverige och all erfarenhet som teamet i svenska Bocuse d’Or kommer med ska vi skapa världens godaste mat, säger Sebastian Gibrand.

Sebastian Gibrand är ursprungligen från Helsingborg men bor sedan flera år i Stockholm. Han har ett förflutet från bland annat Oaxen Krog & Slip och Studio Franzén. Sedan 2011 driver han sin egen konsultverksamhet Gibrands Gastronomi i Stockholm.

Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Gastronomi Sverige och Svenska Bocuse d’Or Akademien.

Bocuse d’Or Europe – Kock-EM Turin 11-12 juni 2018

• Sebastian Gibrand är Sveriges representant i Bocuse d’Or Europe 2018.
• I september 2017 vann Gibrand den svenska uttagningen.
• Bocuse d’Or Europe, Kock-EM, är även en kvaltävling till Bocuse d’Or, Kock-VM.
• Bocuse d’Or Europe arrangeras i Turin 11-12 juni 2018.
• Henrik Norström är president för svenska satsningen i Bocuse d’Or.
• Tommy Myllymäki är coach för Sebastian Gibrand och det svenska teamet.
• Bocuse d’Or Europe har samma regler som Bocuse d’Or, Kock-VM.
• Totalt tävlar 20 europeiska länder i kock-EM.
• Tio länder tävlar första dagen och de övriga tio tävlar dag två.
• Tio av de tävlande nationerna går vidare till Kock-VM, Bocuse d’Or i Lyon 2019.
• Varje team består av kock, commis, coach, president och en promotion manager.
• Sebastian Gibrand tävlar andra tävlingsdagen i kök nummer två med starttid 09:40.

Svenska pallplaceringar

Svenska pallplaceringar i Bocuse d’Or sedan starten: 1995 Melker Andersson, silver; 1997 Mathias Dahlgren, guld; 2001 Henrik Norström, silver; 2009 Jonas Lundgren, silver och 2011 Tommy Myllymäki, silver; 2015 Tommy Myllymäki, brons.

Gastronomi Sverige AB

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien: Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Jonas Lundgren, Henrik Norström, Paul Svensson, Tommy Myllymäki samt Adam Dahlberg. Gastronomi Sverige AB säkerställer att Sverige deltar i Bocuse d ́Or på ett konkurrenskraftigt sätt.
Målet är att föra ut svensk gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utanför Sveriges gränser.


Mer information

Läs mer och följ tävlingen via Gastronomi Sverige Mynewsdesk

Följ gärna Sebastian på Gastronomi Sveriges Instagram och Facebook

Gastronomi Sverige

Aktuellt

Ungdomsbarometern: 68% anser att svenskt är viktigast

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar i åldrarna 15-24 år anser att det viktigast är att köttet och maten de handlar är svenskproducerad.

Korvfestivalen publiksuccé med utmärkt korv

Korvfestivalen besöktes av tusentals korvälskande, nöjda och mätta besökare. Vi var på plats med märket Kött från Sverige som stolta sponsorer med Svenskt Kött och LRF.

Nu rullar märket genom #öppnalandskap

Sedan nyår använder vi hashtags för att lyfta svenska mervärden du får på köpet när du väljer svenskt. Nu rullar vi ombord på SJ genom ett av dem: #öppnalandskap.