”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.”

Viltkött är klart för ursprungsmärkning

Publicerad Företag Konsument Press

Märkningen Från Sverige växer och utvecklas. Lagom till jaktsäsongen breddas den frivilliga ursprungsmärkningen till att även omfatta det vilda köttet.

Pressmeddelande 2016 10 26

– Det finns en efterfrågan från jägarna och viltorganisationerna att kunna ursprungsmärka viltkött och charkuterier som innehåller viltkött. Vi har därför tillsammans med organisationerna tagit fram regler för märkning av det vilda köttet, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning.

På mindre än ett halvår har reglerna för märkningen Från Sverige och Kött från Sverige utvecklats till att omfatta såväl dryck som fisk och nu i tredje versionen även viltkött.

– Bredden är bra. Ju fler produkter som märks desto starkare blir märkningen. Redan nu är vi uppe i cirka 4000 produkter. Att få märka viltkött är efterfrågat, det framgår tydligt i våra samtal med de företag som är på gång över från märket Svenskt kött till Kött från Sverige. Det finns ett mervärde i märkt viltkött.

Viltkött som ursprungsmärks ska komma från djur som är jagade och hanterade på svensk mark. Djuren ska vara besiktigade av veterinär på av livsmedelsverket godkänd vilthanteringsanläggning. Precis som övriga livsmedelsproducerande anläggningar ska vilthanteringsanläggningen vara certifierad enligt ett tredjepartsystem, som omfattar spårbarhet och livsmedelssäkerhet, lägst IP Livsmedel.

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, mobil 072-741 64 90

Om Från Sverige
Den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och Kött från Sverige gör den enklare för konsumenten att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken.
Märkningen lanserades av Svenskmärkning AB den 20 april 2016. Initiativet kommer från LRF, Livsmedelsföretagen LI och Svensk Dagligvaruhandel, som gemensamt startade och äger Svenskmärkning AB.