från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Rapport: Kampen om köpkraften — Svensk Dagligvaruhandel

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. Det visar en rapport Svensk Dagligvaruhandel presenterade i juni.

Svensk Dagligvaruhandel 18 juni 2024

Den senaste 100 åren i Sverige har präglats av en tydlig urbanisering. Inkomsterna har ökat och vi har flyttat från landsbygd till städer. Livsmedelsbutikerna, som måste vara nära sina kunder, har flyttat med.

I rapporten Fakta om mat: Kampen om köpkraften lyfts bland annat Mora som ett exempel, där är det genomsnittliga avståndet mellan två butiker är 1 032 meter, samma siffra för Stockholm och Göteborg är 319 respektive 425 meter. Det visar på att butikerna ligger relativt nära varandra i såväl mindre som större kommuner, men att distansen minskar när befolkningen ökar.

— Idag har de flesta konsumenter flera matbutiker att välja på. Butiker som både skiljer sig i storlek, prissättning, utbud och service. Kampen om köpkraften är lokal. Man kanske veckohandlar på en stormarknad, kompletteringshandlar i en medelstor butik på väg hem från jobbet och hämtar sen ut sina paket hos den lilla butiken närmast hemmet. Alla fyller en viktig funktion, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Det finns idag en rad olika butikskoncept, från stormarknader till små när- och servicebutiker. De mindre butikerna, som är många till antalet, utgör en mindre andel av både total säljyta och omsättning i dagligvaruhandeln. Den största andelen av dagligvarubranschens omsättning återfinns i butiker som omsätter 50 mkr och uppåt. Större butiker har generellt en betydligt högre omsättning per kvadratmeter än mindre butiker, vilket är ett tydligt bevis på de stordriftsfördelar som finns inom branschen. Motsatsen gäller då för de mindre butikerna som generellt har smådriftsnackdelar.

Rapporten finns för nedladdning, och du kan se Svensk Dagligvaruhandels webbinarium där rapporten Fakta om mat: Kampen om köpkraften presenteras.

Fakta om maten

Fakta om maten är en rapportserie som kortfattat belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport sätter fokus på en frågeställning och strävar efter att öka kunskapen om branschen. Den första rapporten i serien – Större kaka men mindre bit – fokuserar på livsmedelskonsumtionen och hur den svenska konsumenten lägger en allt mindre del av den disponibla inkomsten på livsmedel över tid.

Rapporterna skrivs på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och är ett samarbete mellan Ek. Dr. och rådgivare Fredrik Bergström samt HUI Research.


Mer information

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. De tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Deras medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna. Till Svensk Dagligvaruhandel

Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, ägs av Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF — Lantbrukarnas Riksförbund. Läs om Svenskmärkning här.

Därför ska du välja svenskt

Från Sverige-märkt!

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige 

Om ursprungsmärkningen Från Sverige

Till Företagssidan

 

Relaterade inlägg

Från Sverige-veckorna ska få fler att välja svenskt

I år hålls Från Sverige-veckorna för femte året i rad. Mellan den 16 och 29 september skyltas Från Sverige-märkningen upp stort och budskapet ”Tack för att du väljer varor från Sveriges bönder och livsmedelsföretag” kommuniceras brett.

NielsenIQ

Från Sverige-märkta produkter växer snabbare – både i värde och antal

Det är tydligt att Från Sverige-märkta produkter prioriteras av konsumenterna och har en stark utveckling i både värde och antal. Det visar de senaste siffrorna från NielsenIQ.

Taylor and Jones i samarbete med Markus Aujalay

Taylor and Jones jobbar med svenska råvaror och smaksätter med kryddor från hela världen. Sedan hösten 2023 har de ett samarbete med kocken Markus Aujalay. Här kan du läsa mer!