från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

LRFs sommarkampanj: Sveriges mjukaste kavalleri

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Håll utkik efter Sveriges mjukaste kavalleri i sommar! Det är uppmaningen i Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) kampanj ”Från Sverige. För Sverige.” som började förra året och fortsätter i sommar med en starkare framtoning. Två av LRFs medlemsgårdar medverkar i kampanjen, en med jordbruk och en med mjölkfår, och kampanjen pågår vecka 27 till 30 i hela landet.

Pressmeddelande från LRF — Lantbrukarnas Riksförbund 2024-06-25

Håll utkik efter Sveriges mjukaste kavalleri i sommar!

Vi har många anledningar att välja svenskt. Inte bara för att det smakar gott och gör gott, utan för att det är viktigt på riktigt. Att handla svenskt innebär en ökad trygghet för oss alla, i oroliga tider såväl som i lugna tider. Det trycker vi extra på, i årets sommarkampanj som snart går live.

Efter en längre tid när innehållet i plånboken inte räckt till lika mycket i affären är det lätt att snegla på prislappen istället för ursprunget på varorna i affären. Men det lika viktigt, om inte ännu viktigare, att vi fortsätter att handla svenskt.

Genom att välja den svenska varan bidrar vi till att bönder och livsmedelsproducenter, djurhållare och spannmålsodlare, förädlare och innovatörer, kan fortsätta sitt arbete med att sätta svensk mat på menyn hemma hos oss alla.

För det vi odlar och producerar när förutsättningarna är som bäst, är också det vi har kvar när det är som värst. En stark svensk matproduktion är en stor, viktig och given del av vårt totalförsvar. Det får vi inte glömma bort. Inte heller konsumenterna ute i landet.

Om detta berättar vi i LRFs kampanj ”Från Sverige. För Sverige.” Vi började förra året, och vi fortsätter i år med en starkare framtoning. Två medlemsgårdar medverkar i kampanjen, en med jordbruk och en med mjölkfår.

Kampanjen kommer att synas utomhus i större och medelstora städer i hela landet, i Stockholms kollektivtrafik och på affischtavlor i anslutning till stormarknader under veckorna 27-30. Vi förstärker också med inlägg i LRFs egna kanaler, organiskt och sponsrat.

Till LRFs kampanjsida — ”Från Sverige, för Sverige” 

Mer om LRFs kampanj här

 


Mer information

Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, ägs av LRF — Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Läs om Svenskmärkning AB här.

Därför ska du välja svenskt

Från Sverige-märkt!

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

Till LRFs kampanjsida — ”Från Sverige, för Sverige” 

Mer om LRFs kampanj här

 

Relaterade inlägg

Från Sverige-veckorna ska få fler att välja svenskt

I år hålls Från Sverige-veckorna för femte året i rad. Mellan den 16 och 29 september skyltas Från Sverige-märkningen upp stort och budskapet ”Tack för att du väljer varor från Sveriges bönder och livsmedelsföretag” kommuniceras brett.

NielsenIQ

Från Sverige-märkta produkter växer snabbare – både i värde och antal

Det är tydligt att Från Sverige-märkta produkter prioriteras av konsumenterna och har en stark utveckling i både värde och antal. Det visar de senaste siffrorna från NielsenIQ.

Taylor and Jones i samarbete med Markus Aujalay

Taylor and Jones jobbar med svenska råvaror och smaksätter med kryddor från hela världen. Sedan hösten 2023 har de ett samarbete med kocken Markus Aujalay. Här kan du läsa mer!