från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Publicerad Företag Konsument

Hela 92% av unga vuxna konsumenter, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige.
– Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri och handel, bönder och odlare, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Vår nya attitydundersökning visar också att unga vuxna tycker att svenska livsmedel är bra val ur miljö- och klimatsynpunkt.

Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Svenskmärknings årliga attitydmätning gjordes av Demoskop i början av februari 2020.

– Från Sverige-märkningen är en välkänd vägvisare till svenska produkter i butiken, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Mer än 84% känner till ursprungsmärkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– Bland de unga vuxna är kännedomssiffran ännu större – hela 92%. Det är otroligt glädjande.

Unga konsumenter uppfattar svenskt som tryggt, säkert och klimatsmart. Samtidigt är prisfrågan viktig för de yngre.

Attitydundersökningen visar på högt och växande förtroende för svenskt – att handla svenskproducerad mat är fortsatt den viktigaste faktorn för svenska konsumenter.

– Undersökningen visar också att svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg, svenskt kött och svenska mejeriprodukter, säger Maria Forshufvud. Det är en fortsatt trend.

Sedan 2018 visar attitydundersökningen en tydligt en ökning även för andra varugrupper, som svenska grönsaker, frukt och bröd.

– Det gäller även svensk fisk, där ursprung hitintills sällan har nämnts.

Från Sverige-märket bygger på fasta kriterier, regler och kontroller. Märket betyder att varan är född och uppfödd, odlad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Fakta ur undersökningen

• 9 av 10 unga vuxna känner till Från Sverige-märkningen.
• 9 av 10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig.
• 8 av 10 konsumenter tycker att Från Sverige-märkningen är viktig.
• 8 av 10 konsumenter har högt förtroende för märkningen.
• 6 av 10 konsumenter är beredda att betala mer för mat som har svensk ursprungsmärkning.

Källa: Demoskop, 1 028 intervjuer, 4–13 februari 2020


Mer information

Demoskop Attitydmätning – relaterat material på MyNewsdesk
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige-märkningen

Relaterade inlägg

Slaktarkorv — från galen idé till smaksäker korv

Vad var det för galen idé grisbonden Per Karlsson fick när han utvecklade sina produkter och varför heter det Slaktarkorv? Läs om Slaktarkorv, korven där även de finare köttdetaljerna ingår i korven.

Hållbarhet och engagemang i fokus hos Stjärnägg

Stjärnägg är Sveriges största äggleverantör. Läs om deras hållbarhetsstrategi som engagerade hela organisationen, en innovativ pallanpassad förpackningslösning och om Mustaschkampen och Majblomman.

Säsongspremiär för SydGrönts svenska jordgubbar

SydGrönts första svenska jordgubbar har skördats! Säsongens första jordgubbar är odlade i växthus och sorten är Malling Centenary som planterades i växthusen i slutet av januari. Säsongen av svenska jordgubbar finns genom odling i växthus, tunnlar och på friland från april ända fram till oktober.