från sverige

Tillbaka

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Publicerad Företag Konsument

Hela 92% av unga vuxna konsumenter, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige.
– Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri och handel, bönder och odlare, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Vår nya attitydundersökning visar också att unga vuxna tycker att svenska livsmedel är bra val ur miljö- och klimatsynpunkt.

Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Svenskmärknings årliga attitydmätning gjordes av Demoskop i början av februari 2020.

– Från Sverige-märkningen är en välkänd vägvisare till svenska produkter i butiken, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Mer än 84% känner till ursprungsmärkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– Bland de unga vuxna är kännedomssiffran ännu större – hela 92%. Det är otroligt glädjande.

Unga konsumenter uppfattar svenskt som tryggt, säkert och klimatsmart. Samtidigt är prisfrågan viktig för de yngre.

Attitydundersökningen visar på högt och växande förtroende för svenskt – att handla svenskproducerad mat är fortsatt den viktigaste faktorn för svenska konsumenter.

– Undersökningen visar också att svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg, svenskt kött och svenska mejeriprodukter, säger Maria Forshufvud. Det är en fortsatt trend.

Sedan 2018 visar attitydundersökningen en tydligt en ökning även för andra varugrupper, som svenska grönsaker, frukt och bröd.

– Det gäller även svensk fisk, där ursprung hitintills sällan har nämnts.

Från Sverige-märket bygger på fasta kriterier, regler och kontroller. Märket betyder att varan är född och uppfödd, odlad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Fakta ur undersökningen

• 9 av 10 unga vuxna känner till Från Sverige-märkningen.
• 9 av 10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig.
• 8 av 10 konsumenter tycker att Från Sverige-märkningen är viktig.
• 8 av 10 konsumenter har högt förtroende för märkningen.
• 6 av 10 konsumenter är beredda att betala mer för mat som har svensk ursprungsmärkning.

Källa: Demoskop, 1 028 intervjuer, 4–13 februari 2020


Mer information

Demoskop Attitydmätning – relaterat material på MyNewsdesk
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige-märkningen

Aktuellt

Närproducerat

Närproducerat är viktigast enligt Matrapport 2020

Närproducerat är fortsatt viktigast när det kommer till vilka produktegenskaper konsumenterna värderar högst enligt Food & Friends matrapport 2020.

Hurra för Sveriges bönder!

Hurra för Sveriges bönder! Följ dem på Instagram!

Under krisen har Sveriges bönder fortsatt jobba för att vi ska få mat på bordet. Under #farmingasusual och #vifyllerhyllorna kan du se deras bilder från vardagen.

Lidl

Upptäck Från Sverige-märkta varor på Lidl

Lidl har ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter som de jobbar för att lyfta fram på förpackningar och i butik. Nästa vecka, vecka 29, gästar de Från Sveriges Instagram.