från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Kött från Sverige felaktigt använd av SweDish Pork i kampanj

Publicerad Företag Konsument Nyheter för företag

Den frivilliga ursprungsmärkningen Kött från Sverige kan felaktigt uppfattas att vara avsändare och del av Sveriges Grisföretagare och SweDish Porks kampanj “Kött eller kosttillskott” som denna vecka har kunnat ses i Stockholms tunnelbana och i sociala medier.

— Sveriges Grisföretagare och SweDish Porks har gått ut med en kampanj om ”Kött- eller kosttillskott” i tunnelbanan, sociala medier och annan media. I kampanjen används märket Kött från Sverige på fiktiva produkter och märkningen kan även tolkas som avsändare av kampanjen, vilket inte är fallet. Kött från Sverige, som ingår i den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, har ingenting med kampanjen att göra, och vi har inte heller informerats om budskapen i förväg. Vi har haft kontakt med Sveriges Grisföretagare och påtalat felaktigheten i hur märket används, och har framfört att kampanjen bör avslutas omedelbart, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Branschorganisationen Sveriges Grisföretagare har som ambition att lyfta svenskt griskött som ett näringstätt livsmedel. Svenskmärkning, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, lyfter gärna det svenska grisköttet men det sätt det kommuniceras i kampanjen är inget Svenskmärkning ställer sig bakom.

— Vår intention med kampanjen är att belysa det problematiska i trenden att ta bort ett av våra mest näringstäta livsmedel till förmån för kosttillskott och det är Swedish Pork/Sveriges Grisföretagare som är avsändare av den. Nu när Svenskmärkning påpekat att märket har använts felaktigt kommer vi givetvis att ta bort ”Kött från Sverige” från kampanjen i digitala medier, och se över kampanjkommunikationen i stort, meddelar Mattias Espert, grisbonde och ordförande för Sveriges Grisföretagare.


Mer information

Om Kött från Sverige

SweDish Pork

 

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.