från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

10 tips inför Från Sverige-veckorna 2023

Publicerad Företag Nyheter för företag

Välkommen till Från Sverige-veckorna 2023! Även om varje vecka gärna får vara en Från Sverige-vecka låter vi vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige jobba extra mycket under de två veckorna 38 och 39. Tillsammans lyfter och synliggör vi råvaror, livsmedel och växter märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det gör det enkelt att hitta och välja Från Sverige-märkt i butiken, hos grossisten och på restaurangen. Här är 10 tips!

10 tips inför Från Sverige-veckorna!

För dig som använder märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige är de två Från Sverige-veckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler.

Här kommer 10 tips hur på vad ni kan göra!

Uppstartsmöten är igång och om du vill vara med och inte fått inbjudan senast den 16 mars mejlar du Lotta, se under Mer information längst ned.


Tips 1!  Beställ tryckt butiksmaterial — bas & kampanj

  • Välj och beställ tryckt skyltmaterial på Frånsverige.se/butik, senast vecka 18, fredagen 28 april. Mindre upplagor kan du beställa året runt men vi behöver trycka upp de stora volymerna innan sommaren för att packa och skicka ut till er i tid.
  • Materialet är kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer).
  • Välj leveranstid som passar er — som exempelvis augusti/september.
  • Arkitektkopia kan packa i paket/dela upp leveranser till säljkåren eller lagren mot avgift.
  • Beställ gärna hem enheter du är nyfiken på innan du beställer större upplagor!

Förutom tryckt basmaterial, Från Sverige-veckornas kampanjmaterial, material för Från Sverige-märkt ekologiskt och KRAV, finns enheter för kategorier och produktgrupper, det finns broschyrer med mer. Dessutom kan du ladda ned pdfer för de flesta enheter.

Frågor om material och tider? Vill du beställa större volymer material? Kontakta [email protected]


Tips 2!  Jobba anpassat med enskilda kategorier

Kategoribudskap kan användas efter önskemål. Format och material utgår från befintligt material som anpassas. Vad vill ni göra? Här är några exempel.


Tips 3!  Tryck eget material med Från Sverige-märkningen

  • Låt märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige jobba i ert eget material.
  • Blanda gärna eget material med Från Sveriges material. Listan kan göras lång på kampanjmaterial i butik, utomhus, annonser och andra kanaler.

Några tidigare exempel:


Tips 4!  Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden

Bygg torg i butiken, skapa gavelexponering, gå ut med erbjudanden som lockar konsumenten till köp, lyft nyheter och hitta samarbetspartners, exempelvis

… utvalda butiker i dagligvaruhandeln / handeln
… produkter som passar er butik / kedja
… andra företag och produkter inom samma kategori eller de som kompletterar er
… Mathem och annan e-handel
… säljkampanjer under Från Sverige-veckorna.


Tips 5!  Använd Från Sveriges digitala material

Du kan ladda ned digitalt material som du kan använda i dina kanaler. Vi fyller på med mer ju närmare veckorna vi kommer. Hör av dig om du behöver något speciellt.

Frågor eller tips om digitalt material? Kontakta [email protected]


Tips 6!  Sprid i egna kanaler, digitala och köpta kanaler

Använd dina kanaler för att berätta om veckorna, produkter och annat som kan intressera konsumenterna.

  • Dela veckorna och era aktiviteter
  • Info på webb och andra digitala kanaler
  • Skriv pressmeddelanden, ta med Från Sverige-märkningen
  • Berätta i nyhetsbrev och i andra kanaler
  • Sprid i köpta kanaler
  • Interna kanaler — involvera personal och partners
  • Tagga oss! #frånsverige  #frånsverigeveckorna  #köttfrånsverige  #mjölkfrånsverige


Tips 7!  Skapa tävlingar och skapa engagemang

Tävlingar och utlottning kan dra igång både kunder, konsumenter, egna säljare och personal.
I butik, digitalt eller i organistionen.

  • Vi har ett Från Sverige-quiz. Är du intresserad av det eller att ta delar ur det? Kontakta [email protected]
  • Från Sveriges följare på Instagram kan tävla om matkassar laddade med Från Sverige-märkta produkter. Detta kan göras med era egna produkter eller andra bra vinster.


Tips 8!  Svara på Från Sveriges 3 frågor!

Populära artiklar inför och under Från Sverige-veckorna är att vi går ut i våra kanaler och berättar om aktiviteterna ni och vi gör. Vi publicerar anpassat efter kanal på frånsverige.seInstagramFacebookLinkedIn och MyNewsdesk. Ni kan förstås publicera i era kanaler också. Vi ser fram emot era svar senast i augusti, vecka 33. Det ger oss möjlighet att lyfta er och det gillar vi att göra. Svara på de här frågorna eller skriv ihop till en kortare text om ni föredrar det:

  1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?
  2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige — argument till kunden.
  3. Vad ser ni fram emot under Från Sverige-veckorna?

Mejla svaren senast i augusti, vecka 33, till  [email protected]

Artiklar från tidigare år: 2021.  Samlade artiklar 2022 kan du läsa här.


Tips 9!  Tipsa oss om ämnen vi kan lyfta!

Har ni fakta, kuriosa, Visste du att!, nyheter eller annan information vi kan lyfta?
Från Sveriges följare är nyfikna och intresserade.
Tipsa och berätta för oss så att vi kan berätta vidare!


Tips 10!  Håll dig uppdaterad om Från Sverige-veckorna!

  • För dig som är märkesanvändare finns en Teamsgrupp där vi delar material.
  • På frånsverige.se publiceras artiklar — håll utkik
  • Skicka vidare information till berörda personer hos er
  • Prenumerera på Från Sveriges Nyhetsbrev Det ges ut cirka 10 gånger per år.
  • Fyll i kommunikationsansvarig i Portalen om ert företag inte har det, eller tipsa Lotta om rätt personer.

Har du frågor eller information mejlar du [email protected]


Mer information

Allt om Från Sverige-veckorna!

Mejla [email protected] om du har frågor eller vill ha kontakt.

Relaterade inlägg

Slaktarkorv — från galen idé till smaksäker korv

Vad var det för galen idé grisbonden Per Karlsson fick när han utvecklade sina produkter och varför heter det Slaktarkorv? Läs om Slaktarkorv, korven där även de finare köttdetaljerna ingår i korven.

Hållbarhet och engagemang i fokus hos Stjärnägg

Stjärnägg är Sveriges största äggleverantör. Läs om deras hållbarhetsstrategi som engagerade hela organisationen, en innovativ pallanpassad förpackningslösning och om Mustaschkampen och Majblomman.

Säsongspremiär för SydGrönts svenska jordgubbar

SydGrönts första svenska jordgubbar har skördats! Säsongens första jordgubbar är odlade i växthus och sorten är Malling Centenary som planterades i växthusen i slutet av januari. Säsongen av svenska jordgubbar finns genom odling i växthus, tunnlar och på friland från april ända fram till oktober.