från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Info: Storsatsning under Från Sverige-veckorna 2023!

Publicerad Aktuellt Företag Nyheter för företag

Nu drar Från Sverige-veckorna igång! Det är fjärde året livsmedelsbranschen samarbetar för att lyfta Från Sverige-märkta produkter i butik och kommunikation för att göra det extra enkelt för konsumenterna att hitta och välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Mellan den 18 september och 1 oktober skyltas Från Sverige-märkningen upp mer än vanligt i livsmedelsbutikerna. Budskapet Välj svenskt när du handlar finns på kundvagnar, annonseras i press och på sajter, skyltas utomhus i butiksnära lägen och i Stockholms tunnelbana, och som alltid är det stor aktivitet i sociala medier. Nytt för i år är pilotprojektet Smaka på Från Sverige — minimarknader där åtta välkända livsmedelsföretag bjuder på smakprover i fyra tongivande butiker i stockholmsområdet.

Från Sverige-veckorna är den största och viktigaste aktiviteten under året för Från Sverige-märkningen, där alla som använder märkningen kan deltaga på det sätt som passar bäst. Syftet med Från Sverige-veckorna är att göra det enkelt för kunden att välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter i butiken och att göra det enkelt för företag att lyfta fram sina ursprungsmärkta produkter. De ger också tillfälle att berätta om svenska mervärden och ursprungsmärkningens kriterier, som är de samma för märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Välj svenskt när du handlar — laga all världens mat!

Årets tema är Välj svenskt när du handlar — laga all världens mat! och de svenska mervärden som kommer med på köpet. Under veckorna lyfter vi bredden av svenskproducerade Från Sverige-märkta varor, påminner om vikten av att välja svenskt för vardagsmaten och berättar om de svenska mervärden som kommer på köpet.

Huvudmålgrupp är 35+ och barnfamiljer som påminns om att svenskproducerad vardagsmat är ett bra val. Idag ursprungsmärker 226 företag och det finns cirka 12000 produkter som är godkända för märkningen.


Vägledande skyltning i butikerna

Att påminna och göra det enkelt för kunden att välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter i butiken är ett viktigt syfte med Från Sverige-veckorna. Därför låter Från Sverige skylta upp butiksmaterial i 500 intresserade livsmedelsbutiker runt om i Sverige med basmaterial som kan sitta uppe året runt. Det är butiker inom ICA, Coop, Hemköp och City Gross. Willys gör eget butiksmaterial i sina butiker. Lidl kommunicerar det nya varumärket Matriket, där alla varor har Från Sverige-märkningen. Dagligvaruhandeln tar även fram eget material med Från Sverige-märkningen för att hjälpa kunden att göra medvetna val.

Företagen skyltar upp

Livsmedelsföretag som ursprungsmärker sätter upp Från Sveriges butiksmaterial vid sina varor i butikerna runt om i kundvarvet. I år har nära 25 företag beställt butiksmaterial, skyltmaterial för olika kategorier och kampanjmaterial och både de och andra företag gör även eget material, framför allt för sina egna kampanjer och erbjudanden. De kan, precis som butikerna, även ladda den material för utskrift och digitalt material för sociala medier och andra digitala kanaler.


Kundvagnen en rullande påminnelse om Från Sverige

Under 6 veckor kommer kundvagnar med budskapet Välj svenskt när du handlar — laga all världens mat! rulla i 400 butiker. En påminnelse om att titta efter märket när kunden går från avdelning till avdelning. Kampanjen fortsätter i 180 butiker till och med v 48. QR-koden leder till mer information om märkningen och svenska mervärden.


Från Sverige-veckorna i online-butiker

I de digitala butikerna är det förstås också viktigt att enkelt kunna välja Från Sverige-märkt. Det gäller både de livsmedelsbutiker som har fysiska butiker och de digitala aktörerna.

I år har Mathem och Från Sverige utökat samarbetet ytterligare, något som kommer att märkas på Mathems sajt med bland annat djupgående artikel om Från Sverige, annonser, film, tävling, i sociala medier och en Från Sverige-shop in shop.


Smaka på Från Sverige — pilotprojekt

Under Från Sverige-veckornas första fyra år har vi adderat nya idéer varje år. I testar vi en större aktivitet, pilotprojektet Smaka på Från Sverige, där åtta välkända företag som ursprungsmärker med Från Sverige deltar i en minimarknad i fyra tongivande livsmedelsbutiker i stockholmsområdet. Genom projektet vill vi skapa djupare samarbeten med och mellan märkesanvändare, öka kunskapen om kriterierna, driva försäljning och ta tillvara allas goda krafter och idéer. Om piloten faller väl ut planeras en uppskalning av projektet 2024.

Minimarknader med åtta företag i fyra butiker

Minimarknaden hålls under Från Sveriges-manér på en samlad eventyta i fyra utvalda butiker i Stockholmsområdet. Åtta företag, som representerar åtta varukategorier, ställer ut och har en egen demostation med företagslogotype, där de inspirerar kunderna med smakprover av egna utvalda Från Sverige-märka produkter. Inramningen av marknaden är enhetlig med bland annat blå matta, demostationer med företagens logotyper, prisskyltar och Från Sverige-skyltar. Demopersonal har enhetlig klädsel med kockrockar och förkläden.

Smaka på Från Sverige — annonsering i lokalpress Mitt i

Kom till Smaka på Från Sverige — företagen, butikerna och datumen

Företagen som är på plats under Smaka på Från Sverige är HKScan, Lantmännen, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Leksands Knäckebröd, SIA Glass, Värmdö Musteri och Frödinge.

Butikerna är Maxi ICA Stormarknad Nacka den 19 – 21 september, Maxi ICA Stormarknad Lindhagen den 22 – 23 september, Hemköp Torsplan, den 26 – 28 september och Stora Coop Bromma den 29 – 30 september. Marknadernas öppettider är vardagar kl. 12 – 19  och lördag kl. 11 – 17.

Grön ärtsoppa Från Sverige — recept Ida Bauhn, Svenska Kocklandslaget

Från Sverige har en värd på plats som välkomnar till eventytan och bjuder på Grön ärtsoppa Från Sverige från en egen demostation, med recept speciellt framtaget för projektet av Ida Bauhn, lagkapten Svenska Kocklandslaget. Receptet delas även ut till kunderna. Till receptet

— Att ta fram den här soppan tillsammans med Från Sverige har varit jättekul. Det är så härligt att kunna dela med sig av små knep för att kunna inspirera människor till att laga bra mat för både klimatet, magen och plånboken. Jag valde svenska frysta ärtor därför att det är en råvara som funkar hela året. Den här soppan är lika självklar för mig till lunch som fest. Just för att man kan variera i all oändlighet vad man väljer att servera i/till, säger Ida Bauhn, lagkapten i Svenska Kocklandslaget.


Från Sverige-veckorna syns utomhus i butiksnära lägen

Kunder som är på väg in i butiken vill vi nå med utomhusskyltning i närheten av där de handlar. Från Sverige syns i butiksnära lägen i storstadsregionerna vecka 38 och över hela landet under vecka 39. QR-koden leder till mer information om märkningen och svenska mervärden.


I Stockholms tunnelbana

De som åker t-bana i Stockholm under vecka 38 och 39 möts av Från Sverige-veckorna på annonsering i rulltrappor och på 26 tunnelbanestationer i Stockholm.

QR-koden går till en landningssida på frånsverige.se där det finns mer information om vad Från Sverige-märket betyder och om svenska mervärden.


Annonsering hösten 2023 — kampanj 35+

Under hela hösten, vecka 33 till vecka 52, går Från Sverige-märkningen för första gången på köket.se, som är en av Sveriges största matsajter med ca 1,2 miljoner besökare per vecka. Under perioden har Från Sverige en promoruta vid de vid de 10 populäraste recepten som passar för svenskproducerade varor, 5 nativeartiklar på sajten under hela perioden, annonser i fem nyhetsbrev och 10 inlägg i sociala medier.

35+ och barnfamiljerna

Huvudmålgruppen för annonseringen är 35+ och barnfamiljer vilket har styrt val av media. Under hösten syns Från Sverige därför i fem artiklar som publiceras på Amelia, mama, Allt om mat & Expressen. I print blir det fem helsidesinföranden i Amelia, två i mama och 2 i Allt om mat. Fackpress och helsidor ibland annat Expressen rullar också på.

För att nå barnfamiljerna digitalt på fler plattformar annonserar Från Sverige på sajterna Familjeliv.se, Alltomföräldrar.se, Vimedbarn.se och Loppi.se.


Från Sveriges sociala medier och digitala kanaler

Som alltid är det full aktivitet i Från Sveriges kanaler: Instagram, Facebook, LinkedIn, frånsverige.se och MyNewsdesk. Vi kommunicerar bredden av ursprungsmärkta produkter, aktuella ämnen, svenska mervärden, pilotprojektet Smaka på Från Sverige och andra aktiviteter.

Märkesanvändarna berättar

För att berätta vad livsmedelsföretag och butikskedjorna gör i form av aktiviteter och kommunikation under Från Sverige-veckorna har vi bett dem svara på 3 frågor. Svaren publiceras i artiklar med 4 märkesanvändare i varje artikel. Företag och dagligvaruhandel berättar om aktiviteter och vad de tänker att vi tillsammans kan åstadkomma genom att samarbeta under Från Sverige-veckorna 2023.

Tävling! Vinn matkasse!

På Instagram blir det en populär tävling där tre personer har chansen att vinna varsin matkasse fylld med Från Sverige-märkta varor.

Kända kockar och influencers

Vi delar även våra samarbeten med bland annat Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, Nazuk Turdieva, vinnare Sveriges Mästerkock 2023, och Mackanskost. Grön ärtsoppa Från Sverige av svenska råvaror som tagits fram av Ida Bauhn, lagkapten i Svenska Kocklandslaget, för pilotprojektet Smaka på Från Sverige har gått ut till 15 influencers och delas även av andra intressenter. Det receptet hittar du här.


Välkommen till Från Sverige-veckorna 2023!

Vi ses i butiken!


Mer information

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

Om Från Sverige

Företag: Om Från Sverige-veckorna 

Svenska mervärden

Grön ärtsoppa Från Sverige, recept Ida Bauhn, Svenska Kocklandslaget

 

Svenska mervärden — det får du när du köper produkter med märkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige

 

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.