från sverige

Tillbaka

Mando i framkant, märker med Kött från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Restaurangen Mando Steakhouse i Malmö har devisen ”Man vet alltid vad man får”. Nu blir det ännu tydligare, när de som en av de första restaurangerna gått in i märkningen Kött från Sverige. ”Vi gör det för att vi vill och vi kan!” säger John Visser vd och Johan Rydh kökschef på Mando, som vill lyfta det svenska köttet och starta en diskussion bland gäster och andra restauranger.

John Visser är vd och Johan Rydh kökschef på Mando Steakhouse i Malmö som använder märkningen Kött från Sverige.

Mando Steakhouse startade redan 1966 och har under lång tid lyft det svenska köttet på restaurangen. Nu har de tagit steget fullt ut att enbart servera svenskt kött.

Varför gick ni in i märkningen Kött från Sverige?

– Därför att vi vill och vi kan. Vi såg märkningen ute i butikerna och har länge jobbat med hållbarhetsfrågor inom olika områden på Mando.

– Vi vill ligga i framkant. Märkningen passar oss bra. När det gäller köttet är det inte svårt för oss, eftersom vi har en lång tradition kring det svenska köttet och en väl fungerande organisation som gör det enkelt att följa upp köttet hela vägen från våra leverantörer till tallriken.

Varför servera 100 procent svenskt kött?

– Det är egentligen enkelt. För det första är det den svenska djurhållningen där den låga användningen av antibiotika är en viktig del. Sedan handlar det om transporterna. Men det finns också en social aspekt, vi behöver jobba för att bli en självförsörjande nation när det gäller livsmedel och då betyder det svenska köttet mycket. När det gäller köttkonsumtionen är vår inställning att man inte behöver äta kött varje dag, men när man gör det ska man välja med omsorg.

Frågar restauranggästerna om det är svenskt eller inte?

– Våra gäster har stort förtroende för oss, men i allmänhet vågar många inte fråga efter ursprunget på restaurangmaten. Många tror att det är svenskt – för att man vill tro att det är guld och gröna skogar när man äter ute – men så ser verkligheten inte ut. Speciellt inte när det gäller kött från exempelvis nöt och kyckling. Vi vill hjälpa till att få folk att förstå hur det ligger till.

Vad vill ni åstadkomma med märkningen?

– För det första vill vi vara tydliga med att gästen får 100% svenskt kött hos oss, självklart även vid lunchen och catering. Märket finns på menyerna och i restaurangen, och servicen ska också berätta mer för gästerna framöver. Men vi vill också få igång en diskussion om svenskt kött för att påverka både gästen och andra restauranger. Vi hoppas att andra restauranger följer vårt exempel.


Mer information

Läs om Mando Steakhouse
Läs historien bakom Mando och se filmklipp i SVTs reportage K-märkt – historik & kuriosa
Detta gäller för märket Kött från Sverige
Här är hela listan med företag som märker

Aktuellt

Ungdomsbarometern: 68% anser att svenskt är viktigast

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar i åldrarna 15-24 år anser att det viktigast är att köttet och maten de handlar är svenskproducerad.

Korvfestivalen publiksuccé med utmärkt korv

Korvfestivalen besöktes av tusentals korvälskande, nöjda och mätta besökare. Vi var på plats med märket Kött från Sverige som stolta sponsorer med Svenskt Kött och LRF.

Nu rullar märket genom #öppnalandskap

Sedan nyår använder vi hashtags för att lyfta svenska mervärden du får på köpet när du väljer svenskt. Nu rullar vi ombord på SJ genom ett av dem: #öppnalandskap.