från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-veckorna: Leksands knäcke, SIA Glass, Falköpings Mejeri, Äppelriket

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Vad gör företagen under Från Sverige-veckorna 2023? Här berättar Leksands Knäckebröd, SIA Glass, Äppelriket och Falköpings Mejeri — som alla märker med Från Sverige-märkningen — vad de gör i butikerna, i kommunikationen och varför. De tre förstnämnda är dessutom med i pilotprojektet Smaka på Från Sverige, minimarknader som hålls i fyra butiker i stockholmsområdet.

Under Från Sverige-veckorna samarbetar livsmedelsbranschen för att lyfta Från Sverige-märkta produkter. Läs mer om Från Sverige-märkt och svenska mervärden!

Det är fjärde året Från Sverige-veckorna arrangeras och i år pågår de mellan den 18 september och den 1 oktober. Vi frågar företag och butikskedjor som ursprungsmärker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige vad de gör under veckorna för att göra det enkelt för kunderna att hitta märkta varor i butiken. Här kommer svar!


Leksands Knäckebröd

1.Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Våra säljare skyltar upp i butikerna med pallsvep, skyltar och hylltalare med mer både i hyllorna och på exponeringar. Vi har alla våra knäcke-knäckebröd Från Sverige-märkta. Vi är även med på eventet ”Smaka på Från Sverige” i 4 butiker i Stockholm under Från Sverige-veckorna 38 och 39, en minimarknad där vi bjuder på smakprov till kunderna. Här kommer sälj- och marknadsledningen bemanna butikerna. Ska bli jätteintressant att stå i butikerna och prata med konsumenterna.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi har alltid bakat på svensk råg och så många svenska råvaror vi hittar. Från Sverige-märkningen är ett jättebra sätt att tydliggöra ursprunget av våra råvaror för konsumenterna.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Att medvetenheten för det svenska jordbruket och vilka matvaror som tillverkas här finns samt att konsumentens medvetande om varför den skall välja det höjs.

Annika Sund, Leksands Knäckebröd 


SIA Glass

1.Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Under kampanjen kommer vi att lyfta vårt sortiment som är Från Sverige-märkt, och guida våra konsumenter att göra bättre val. Vi kommer också att bjuda på glass i utvalda butiker tillsammans med Från Sverige-märkningens initiativ ”Smaka på Från Sverige”. Vi bjuder på Vaniljglass, vår senaste lansering Jordgubb där jordgubbarna kommer från Stora Berg självplock som ligger på cykelavstånd från vår glassfabrik i Slöinge — och självklart vår mest älskade produkt Glassbåt. Alla är såklart Från Sverige-märkta.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Hela SIA Glass företagsfilosofi bygger på kärleken till hantverket och omsorg för djur och natur. Därför är en uteslutande svensk livsmedelsproduktion en självklarhet för oss. Genom att ursprungsmärka våra produkter underlättar vi för våra konsumenter att fatta medvetna beslut för ett godare och hållbarare val i glassdisken.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Att vi tillsammans med Från Sverige och övriga märkesanvändare gemensamt sprider ett kraftfullt budskap om vikten av svenskproducerat och de värden som det innebär för våra konsumenter.

Dan Bengtsson, SIA Glass


Ekologisk svensk grillost

Falköpings Mejeri

1.Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Vi sätter upp Från Sveriges dekaler och hyllpratare i avdelningarna där våra produkter finns representerade.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— För att det tydliggör för konsumenterna att våra varumärken och produkter är producerade av 100% svensk råvara i Sverige.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Det vi kunnat se är att engagemanget från våra butiker ökat år från år och att fler leverantörer anslutit, vilket gör att det blir ett bra ”tryck” för Från Sverige-märkningen och våra produkter.

Patrick Kunst, Falköpings Mejeri


Äppelriket

Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Vi kommer likt tidigare år att lägga i skyltmaterialet ”Utmärkta äpplen” och ”Utmärkta päron” i alla våra returlådor som skickas ut till butikerna över hela Sverige. Vi kommer också att lyfta Från Sverige-veckorna i våra sociala media och Från Sveriges material.

— Vi är också med i pilotprojektet Smaka på Från Sverige i fyra livsmedelsbutiker i Stockholm under vecka 38 och 39. Det är minimarknader där vi är ett av åtta företag som bjuder på smakprover tillsammans i Från Sveriges regi.

Henrik Stridh, Äppelriket


Mer information

Relaterade inlägg

ketchup

Nu finns det Från Sverige-märkt ketchup i hyllorna

Systrarna Lisa Lönner och Maja Påhlman lanserar nu sitt nya varumärke ”Finaste av” där syftet med det nya varumärket är att öka andelen svenska produkter i matbutikernas hyllor. En av de första produkterna är Från Sverige-märkt ketchup.

knäckbräck

Mackanskost tips på julgodis – knäckbräck

Är du också trött på kladdiga knäckformar som vickar och het knäck på fingrarna? Då tipsar Marcus Frank om att göra knäckbräck på svenska råvaror. Här kan du ta del av receptet.

Det vill svenskarna helst ha på sitt julbord

Det viktigaste i planeringen av julbordet är att maten är svenskproducerad och inte för dyr. Det visar Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning som du kan ta del av här.