från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

”Ett gott exempel på att hela branschen kan samarbeta”

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag Press

– Jag gläds åt att den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har varit så framgångsrik under sitt första år, säger Karin Brynell, ordförande i Svenskmärkning AB och vd för Svensk Dagligvaruhandel. Att Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF tillsammans står bakom märkningen är ett mycket gott exempel på att hela branschen kan samarbeta.

– En stor bonus är att ursprungsmärkningen Från Sverige har uppmärksammats politiskt, och att landsbygdsministern Sven-Erik Bucht i sina uttalanden i samband med livsmedelsstrategin lyfter svenskmärkningen som ett viktigt initiativ. Det är mycket positivt att politikerna ser att hela branschen tar ansvar tillsammans och har samma mål, säger Karin Brynell.

– Ursprungsmärkningen har två syften. Det ena är att möta konsumenternas efterfrågan och göra det enklare att hitta svenskproducerade varor, säger Karin Brynell. Det andra är att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden. Eftersom det idag är brist på många råvaror vill vi skapa efterfrågan för att få en ökad produktion. Det är roligt att ursprungsmärkningen spridit sig till många kategorier. Vi förstod att arvet från svenskt kött var starkt, men det har varit viktigt att märkningen har breddats.

Snabb utveckling

Startsträckan i förberedelserna för märkningen och Svenskmärkning AB var lång, men efter lanseringen den 20 april 2016 har utvecklingen gått snabbt.

– Arbetet med regelverket tog tid, men idag är jag glad att vi la ned den tiden, säger Karin. Det är extremt viktigt att regelverket är väl genomarbetat och att märkningen har hög trovärdighet.

Kompletteringar i regelverket

Fortfarande tillkommer nya kategorier och kompletteringar i regelverket.

– Sammansatta produkter är den senaste utmaningen. Vi hade inte riktigt förstått hur svårt det är att hitta vissa svenska råvaror, menar Karin. Även om en produkt är förädlad och förpackad i Sverige och innehåller svenskt utom en liten del mjölkpulver, så faller produkten eftersom bland annat mjölken måste vara hundra procent svensk för att produkten ska få märkas. Men regeln är av största vikt med tanke på märkets syfte. I nästa steg skapar reglerna en efterfrågan som vi hoppas ska driva en ökad svensk produktion.

Konstruktivt samarbete med samma mål

Karin Brynell är ordförande i Svenskmärkning och vd för Svensk Dagligvaruhandel. Hon ser att handeln har varit mycket aktiva och engagerade med märkningen. Det gäller även för medlemmarna hos Svenskmärknings andra två ägare, LRF och Livsmedelsföretagen.

– I rollen som ordförande för Svenskmärkning och som representant för Svensk Dagligvaruhandel har det varit ett bra projekt med ett gott samarbete med LRF och Livsmedelsföretagen. Vi har verkligen fått med hela kedjan och det har varit ett konstruktivt samarbete. Det är även det politikerna ser – det är ett mycket gott exempel på att hela branschen kan samarbeta. Vi har samma mål, kanske av olika skäl, men ändå ett och samma mål, avslutar Karin Brynell.
Om Svensk Dagligvaruhandel


Kommentarer från LRF och Livsmedelsföretagen


LRF, Anders Holmestig, vice vd LRF

–    Det är oerhört roligt att intresset för märkningen Från Sverige är så stort. Vi har jobbat för en ursprungsmärkning i många år, och det är en styrka att vi nu tillsammans med Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel skapat en märkning som fått brett genomslag på kort tid. Vårt samarbete för att lyfta den svenska råvaran är en framgång för hela den svenska livsmedelskedjan – från bonde till industri och handeln – och är till stor nytta för konsumenten, säger Anders Holmestig, vice vd LRF.
Om LRF

Livsmedelsföretagen, Marie Söderqvist fd vd på Livsmedelsföretagen
–     Det blir allt viktigare att vara tydlig och transparent. Allt fler konsumenter vill köpa svenskt och vara säkra på att de produkter de köper verkligen är från Sverige. Det här märket fyller en viktig funktion och jag är stolt över att få ha varit med och bidragit till detta, säger Marie Söderqvist fd vd på Livsmedelsföretagen, som var med och startade Från Sverige.
Om Livsmedelsföretagen


För mer information från ägarna

Anders Holmestig, vice vd LRF:  08-787 54 14, [email protected]

(Karin Brynell är inte anträffbar vecka 16 och 17.)


Läs pressmeddelandet Märket Från Sverige fyller 1 år!

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.