från sverige

Tillbaka

Nu erbjuds märkningen Från Sverige till restauranger

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar I säsong Konsument Nyheter för företag Press

Intresset för matens ursprung är mer aktuellt än någonsin. Nu erbjuds restauranger och restaurangkedjor möjlighet att använda ursprungsmärkningen Från Sverige för att informera sina gäster om matens ursprung.

 – Många restauranggäster vill veta mer om matens ursprung. Därför är vi glada över att kunna erbjuda restauranger och restaurangkedjor den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige som är ett enkelt sätt att berätta om olika råvaror och rätters ursprung, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning AB.

Restaurangen kan ursprungsmärka olika livsmedel som serveras – exempelvis kokta ägg på frukostbuffén, svenska tomater, gurkor, svensk mjölk och yoghurt. Även ursprungsmärkningen Kött från Sverige kan användas för att informera gästerna att restaurangen serverar svenskt kött och svenska charkuterier.

Ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige (med 84 procents kännedom*) skapar förtroende samt visar transparens gentemot gästerna.

– Det här är ett bra sätt för restauranger och restaurangkedjor att visa att de har koll på ursprunget. Det ökar dessutom medvetenheten om råvarors ursprung, säger Maria Forshufvud. Restaurangerna är välkomna att kontakta oss för att få mer information om ursprungsmärkningen.

*Enligt Demoskops senaste attitydmätning 2019


För mer information, kontakta
Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB
Telefon 072-741 64 90, [email protected]


Mer information

Så ansöker restauranger om ursprungsmärkningen Från Sverige

Restaurang Mando Steakhouse använder märkningen Kött från Sverige

Aktuellt

Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Hela 92% av unga vuxna, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri, handel, bönder och odlare.

Upprop för svenskt! 3 frågor till Fredrik Eriksson

Vi ställde tre frågor till Fredrik Eriksson, krögare, om samarbetet mellan svenska restaurangbranschen, dess grossister och företagen inom den gröna näringen.

ÅretsPelargon2020

Årets Pelargon 2020 – Tango Deep Rose With Eye

Årets Pelargon 2020 är en bedårande enkelblommande pelargon i intensiva färger som köps i de garden center, blomsterbutiker och i butiker online som säljer Årets Pelargon.