från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Att välja svenska livsmedel toppar vid matinköp

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag

Att maten är svenskproducerad är den viktigaste faktorn vid matinköp för nära hälften av svenskarna. Ursprunget på råvaror och tillverkningsland är det viktigaste när man väljer varor medan den största anledningen till att välja svenskt är viljan att gynna de svenska bönderna. Kännedomen för märket ökar och bland de under 34 år känner hela 97 procent till något av Från Sverige-märkena — en siffra som sticker ut! Detta och mycket mer visar Demoskops attitydundersökning som genomfördes på uppdrag av Svenskmärkning.

Pressmeddelande 2022 04 29.

Demoskops attitydundersökning genomfördes i februari i 2022. Det är den sjunde i ordningen sedan den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige lanserades 2016. I märkningen ingår de tre märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

— Svenskproducerad mat spelar en allt större roll för konsumenten och det är tydligt att märket fyller sin roll som vägvisare. Att kännedomen för märket fortsätter öka och att kännedomen är så hög bland unga vuxna lovar gott för framtiden för den svenska livsmedelsproduktionen och svenska livsmedelsföretag. En majoritet anger att de äter mer svenska livsmedel idag jämfört med för 5 år sedan och att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år jämfört med idag. Det visar på en positiv utveckling för svenska livsmedel, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

97% kännedom hos unga under 34 år

Kännedomen om Från Sverige-märkningen har ökat till 87 procent från förra årets 84 procent. Den siffra som sticker ut stort i undersökningen är att 97 procent av unga vuxna under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena.
• 87% känner till någon av Från Sverige-märkningarna, en ökning från förra årets mätning
• 97% av de tillfrågade under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena
• 78% av de som känner till Från Sverige-märkningen har förtroendet för märket
• 74% tycker det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel

Majoriteten säger sig äta mer svenskt idag än för 5 år sedan

Att äta svenskt ökar. En majoritet (56%) anger att de äter mer svenska livsmedel idag än för 5 år sedan och 3 av 5 uppger att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år än idag (60%).

Orsaker att välja svenskt och det som är viktigast att välja

Att gynna svenska bönder är den viktigaste anledningen att välja svenskt (83%). Därpå följer mindre antibiotikaanvändning i djurhållningen, kortare transporter och bättre djurskydd. Det viktigaste att köpa svenskt av är ägg, mjölk, kyckling och nötkött. Vikten av att lammköttet är svenskt har ökat kraftigt jämfört med tidigare år.

2 av 3 kan tänka sig betala lite mer

Betalningsviljan ligger kvar på ungefär samma nivåer som tidigare. 2 av 3 kan tänka sig att betala lite mer för svenska livsmedel för att stötta svenska lantbrukare och svensk livsmedelsindustri. Samtidigt har priset ökat i betydelse. Nästan hälften uppger att de har mindre pengar kvar i plånboken idag än för ett år sedan.

Identifiera ursprung på mat och dryck

2 av 5 tycker det är enkelt att identifiera ursprung på mat och dryck i butiken och att det skyltas tydligt, medan knappt 1 av 3 tycker att det är svårt att identifiera ursprunget och att det skyltas otydligt.

Mer fakta ur undersökningen

• 8 av 10 tycker det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har (79%)
• 7 av 10 tycker att tydlig ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)
• 6 av 10 tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar (61%)
• 9 av 10 anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (91%)
• 6 av 10 kan tänka sig betala lite mer för svenska livsmedel (65%)


Om undersökningen
Undersökningen är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB i februari 2022. Svenskmärkning AB står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1023 intervjuer i webbpanel under perioden 21–28 februari 2022. Merparten av intervjuerna är gjorda i början av fältperioden, det vill säga innan Rysslands invasion av Ukraina. 2021 års mätning visade flera positiva effekter som delvis kan förklaras med en pandemieffekt.

 

Ladda ned hela Demoskops attitydundersökning på MyNewsdesk

Här är några bilder ur undersökningen:


Mer information

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

Om Svenskmärkning AB

Demoskops attitydmätning, januari 2021 — pressmeddelande

Relaterade inlägg

Svenskar litar på att maten är säker

Svenskar litar på att det finns regler som ser till att maten är säker och att bedömningar om risker med mat görs av experter. Det visar Eurobarometern.

Från Sverige-veckorna — det gör företagen, del 4

Det gör KLS med Dalsjöfors, Aloba, Mathem, Lidl och Dansukker under Från Sverige-veckorna! Under veckorna lyfts råvaror, livsmedel och växter av företag och handel.

matsvinn

Så minskar du ditt matsvinn – enkla tips

Visste du att vi slänger cirka 19 kilo fullt ätbar mat per person? Dessutom hälls 18 kilo ut i slasken. Här kan du ta del av enkla tips på vad du kan göra för att minska ditt matsvinn.