Märket Från Sverige i rikstäckande butikskampanj

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Press

Den rikstäckande butikskampanjen för ursprungsmärkningen Från Sverige är nu i full utrullning. Målet är att möta en allt starkare efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter och påminna konsumenten om att titta efter märket för att göra aktiva val i butiken. Kampanjmaterialet kommer framförallt att synas i butiksentrén och i de två avdelningarna Frukt & Grönt och Chark.

Butikskampanjen för ursprungsmärkningen Från Sverige hjälper konsumenten att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade och förpackade i Sverige.

Kampanjperiod är hela hösten fram till december 2017. Bakom kampanjen ligger Svenskmärkning AB som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

– Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet. På avdelningen Frukt & Grönt exponerar vi märket Från Sverige och på charkavdelningen märket Kött från Sverige.

Idag söker varannan konsument efter svenska varor när de handlar, och märkningen Från Sverige gör det lättare att hitta och välja svenskt i butiken..

– Det är viktigt med en tydlig ursprungsmärkning som Från Sverige när efterfrågan på svenskproducerat växer så starkt, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning.

Ursprungsmärkningen har funnits i drygt 1 år och har idag över 120 svenska leverantörer anslutna och fler 7 000 märkta varor.

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB,
mobil 072-741 64 90, [email protected]

För bilder besök Mynewsdesk Svenskmärkning

Saga, Ingrid Marie och Elise – goda svenska äpplen

Lär känna Saga, Ingrid Marie, Rubinola, Elise och Santana. Det är fem svenska smakrika äpplen som är några av de du ska titta efter när du handlar i butiken. Här får du veta mer om hur de smakar.

Delikatesser Från Sverige på Dagligvarugalan 2017

Under Dagligvarugalan 2017 bjöd vi på svenska delikatesser från HKScan, SydGrönt, KLS Ugglarps, Jakobsdals, Falköpings Mejerier och Gällenäs Grönsaker.

Nyhetsmorgon – allt du behöver veta om äpplen

Äpple är en fantastisk råvara! Fredrik Eriksson lagar goda rätter och Henrik Stridh bjuder på kunskap, äppelprovning och tips om förvaring och beskärning av äppelträd.