från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Oljeväxter ger oss smakrika och nyttiga matoljor och frön

I Sverige är vår vanligaste oljeväxt raps, även om vi också odlar rybs och lin. Rapsblomman ger oss vackra gula fält och en gyllengul rapsolja som är rik på Omega 3 och Omega 6. I butiken hittar du rapsolja som är neutral, nötig, blommig eller smaksatt, och den har många bra egenskaper som du har glädje av när du lagar mat eller bakar.

Kallpressad eller varmpressad rapsolja?

Rapsolja kan vara kallpressad eller varmpressad. Står det inget på oljeflaskan är den antagligen varmpressad. Vid varmpressning värms fröet upp och nästan 100% av fröet utvinns. Vid kallpressning får man ut cirka 60%, vilket är en anledning till att priset är högre. Kallpressningen lyfter fram det nyttiga och goda i oljan – vitaminerna, antioxidanterna, den mjuka nötsmaken, den blommiga doften och den gyllengula färgen. Den varmpressade är vanligare och kostar oftast mindre, den är blekare i färgen och har en neutral smak.

Rapsoljornas smakvärld

Rapsoljan hämtar sin smak från rapssort, jordmån, den årstid den skördas och pressmetod. De tre naturliga smakgrupperna är neutral, nötig och blommig.

Neutral. Den varmpressade rapsoljan är mild och mjuk och har en neutral smak, som gör att andra kryddor och ingredienser kommer fram på ett bra sätt. Den är perfekt att steka, fritera och wooka med, då den tål höga temperaturer.

Blommig. Den blommiga ofta vårskördad, med inslag av sommarens örter och grönska. Den kan vara mild, len eller lätt sträv. Passar bra i exempelvis salladsdressing, såser, majonnäs, marinad eller ringlad över grillade grönsaker.

Nötig. Höstskördad raps brukar ge nötig smak och har vanligen en mjuk, rund och fyllig smak. Här kan du känna både valnöt, mandel, hasselnöt och ibland en sötma. God i vinägrett, och när du bakar ger den brödet en spännande smak.

Smaksatt. Det finns rapsolja som är smaksatt med örter, citron och ramslök och annat gott.

Lika god kall som varm

Rapsoljan är lika god att använda i kall som varm matlagning. Den är också ett bra alternativ när du bakar. Välj en neutral smak om du vill att andra kryddningar och smaker ska komma fram, eller en blommig, nötig eller smaksatt om du vill tillföra det där lilla extra. Oljan är perfekt när du steker, friterar eller wookar eftersom balansen mellan olika fettsyror gör att rapsoljan tål att hettas upp i höga temperaturer.

Hälsosam med Omega 3 och Omega 6

Kallpressad rapsolja är ett hälsosamt val med låg andel mättade fettsyror jämfört med andra vegetabiliska oljor. Rapsoljan innehåller de viktiga Omega 3 och Omega 6 som kroppen behöver få i sig via kosten. Kallpressad rapsolja innehåller dessutom mycket naturliga vitaminer som E- och K-vitamin.


Raps och släktingen rybs

Rybs och raps är nära besläktade med varandra, och med kål och kålrot. Både raps och rybs har gula blommor och finns i två varianter; vår och höst. Av raps och rybs är rapsen den mest odlade i Sverige. Vårrapsen är härdigare än höstrapsen, men höstrapsen ger betydligt högre skörd och har högre oljehalt. Rybs är något härdigare än raps, odlas längre norrut i mälarlandskapen, och är den vanligaste oljegrödan i Finland. Från raps och rybs produceras även foder och produkter för industrin.


Lin ger linolja, linfrö och blåblommande fält

Lin är en ettårig oljeväxt med stora vackra blå blommor. Linfrö används i första hand för tillverkning av linolja och lingarn. Linoljan kan användas i matlagning, men oxiderar snabbt och måste förvaras kyld i mörk förpackning. Linfrö innehåller nyttiga fettsyror som Omega 3 och kostfiber, och olja och frö används därför gärna i müsli och bakning. Vid överdosering är linfrö giftigt, så använd i lagom mängd. Linprodukter används också som foder och inom industrin.

Visste du detta om raps?

  • Av 600 kg kallpressade rapsfrö blir det 200 liter gyllene rapsolja.
  • Rapsoljan är utmärkt när du steker, wookar eller friterar eftersom den tål att hettas upp i höga temperaturer.
  • Innehåller både Omega 3 och Omega 6.
  • I recept motsvarar 100 g smör cirka 1 dl flytande rapsolja.