
Hälsingestintan – svenska mervärden sedan 90-talet
Britt-Marie Stegs på Hälsingestintan har jobbat länge med svenska mervärden. Det som nu är självklart för många – att äta svenskt kött och närodlat – var inte alls självklart på 90-talet.
Läs mer
”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.”
Britt-Marie Stegs på Hälsingestintan har jobbat länge med svenska mervärden. Det som nu är självklart för många – att äta svenskt kött och närodlat – var inte alls självklart på 90-talet.
Läs mer
– Leksands knäckebröd är svenskt rakt igenom och det vill vi berätta med märkningen Från Sverige, säger Annika Sund, som själv är sjätte generationen i det anrika familjeföretaget.
Läs mer
– Med ursprungsmärkningen Från Sverige på våra sockerförpackningar underlättar vi för konsumenterna att göra medvetna val, säger Angela Everbäck på Nordic Sugar.
Läs hela intervjun
– En vettig prisbild på en bra klimatcertifierad produkt gör den svenska tulpanen populär och framgångsrik, säger Björn Lagergren på Lagergrens Handelsträdgård.
Läs hela intervjun
– Det är viktigt för oss att lyfta fram det svenska i vår kommunikation, och vi är väldigt positiva till ursprungsmärkningen Från Sverige, säger Håkan Burlin, vd på Stjärnägg.
Läs hela intervjun
– Konsumenterna uppskattar att vi bara använder svensk mjölk. Därför ursprungsmärker vi vår ost Präst med Från Sverige, berättar Mattias Hjortenhed på Falköpings Mejeri.
Läs hela intervjun
– Det finns många goda skäl att välja bröd som bakats på svenskt mjöl, säger Boel Lagerwall på Pågen. Inte minst för att spannmål som odlats av svenska bönder är bland det renaste i EU.
Läs hela intervjun
– Tigers är i stort sett den enda yoghurt för barn som görs av svensk mjölk, säger Helena Donar på Kavli. Med märkningen Från Sverige hjälper vi deras föräldrar att välja ett svenskt alternativ.
Läs hela intervjun
– Märket visar på ett enkelt sätt att köttet i produkterna uppfyller de svenska mervärden som våra konsumenter värderar högt, menar Magnus Lindholm på HKScan.
Läs hela intervjun