från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

WWF: Välj svensk ost och chark för miljöns skull

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Det finns många anledningar att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Världsnaturfonden (WWF) lyfter svenskt i nya upplagan av Köttguiden, som i år även granskar ost.

WWF_chark

Pressmeddelande från Världsnaturfonden WWF 2019 11 05.

WWFs Köttguide: – Dags att ta fram fler svenska chark- och ostalternativ för miljöns skull!

I Köttguiden 2019 har Världsnaturfonden WWF större fokus på alternativen till köttet, framför allt ostarna. De svenska varianterna av halloumi och hårdost får grönt ljus, men flertalet av de utländska ostarna som inte är ekologiska får rött ljus. WWF har också synat charkdiskarna. Guiden visar att konsumenten bör ställa krav och välja de ekologiska och svenska varianterna i chark- och ostutbudet.

Det har gått tre år sedan Världsnaturfonden WWF lanserade förra versionen av Köttguiden. Förståelsen för att dra ner på köttkonsumtionen har ökat rejält sedan dess, liksom kunskapen om hållbarhetsutmaningar för olika köttslag. Ett trendbrott kom 2017 och förra året minskade förbrukningen med i snitt 2,2 kilo kött per person, enligt Jordbruksverket. I dag äter medelsvensken ungefär ett kilo kött i veckan. Enligt Livsmedelsverkets kostråd bör vi av hälsoskäl äta max 500 gram rött kött och charkuteriprodukter – det vill säga nöt, gris, vilt eller lamm – i veckan. Men mer behöver göras, anser WWF.

– Köttkonsumtionen utgör en stor påverkan på hela planeten och därför bör den minska. Men för att vi ska nå dit måste inte minst marknadens aktörer ta ett större ansvar än tidigare. Med vår Köttguide vill vi rikta ljuset mot hur mejerier, restauranger och butiker bör agera för att bidra till en mer hållbar konsumtion av kött och ost, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.

Köttguiden bedömer idag kött, ost och ägg baserat på forskning, länders lagstiftning, branschåtaganden i olika länder, samt de regler som ingår i hållbarhetscertifieringar.

När en produkt i guiden får rött ljus betyder det att varningslampan bör tändas hos såväl konsumenten som hos företagen. För importföretag är det då extra viktigt att ställa höga krav på kött, ost och ägg.

Inköpare har också stora möjligheter att förbättra situationen i de länder de importerar ifrån, bland annat genom de krav som de ställer på antibiotikaanvändning, djurvälfärd och certifierad soja.

Köttguiden 2019 ger utökad kunskap om charkprodukter eftersom griskött även från Spanien och Italien nu finns med i Köttguiden. Dessa köttslag finns i flera av de charkprodukter svenskar lägger på charkbrickan och på mackan och här gäller det att vara mer vaksam.

– Det är viktigt att vara engagerad som konsument, inte bara när du handlar mat, men även när du äter på restaurang. Vi behöver rikta uppmärksamheten på lunchrestaurangen, fredagspizzan och charkbrickan på restaurangen, säger Anna Richert, matexpert WWF.

I årets guide har WWF även fokus på ostarna som inte sällan ersätter kött på tallriken. Konsumtionen av dessa produkter ökar, samtidigt som andelen svensk ost minskar tydligt. Mellan 1995 och 2018 har produktionen av svensk ost minskat med 36 procent samtidigt som förbrukningen av ost har ökat med 38 procent, enligt Jordbruksverket. Idag är endast drygt 40 procent av osten vi äter gjord på svensk mjölk, 1995 var det runt 90 procent.

– Idag importeras mer än hälften av osten vi äter. Det finns en potential här både för svenska livsmedelsföretag att återta marknaden och för oss konsumenter att äta mindre ost och när vi gör det bör vi ställa krav och välja lokalproducerad eller ekologisk ost, avslutar Anna Richert.


Mer information

Läs hela pressmeddelandet med länkar och ladda ned Världsnaturfondens Köttguiden här 

 

Relaterade inlägg

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”