från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Viktigast med julskinkan är att den är svensk

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Den absolut viktigaste faktorn när konsumenten köper sin julskinka är att den är svensk. Novus har på uppdrag av Sveriges Grisföretagare genomfört en undersökning för att ta reda på hur svenskarna föredrar sin julskinka och vad som är viktigt vid valet av skinka.

Titta efter märket Kött från Sverige när du väljer julskinka. Då vet du att det är svenskt kött som dessutom förpackats och kontrollerats i Sverige.

Pressmeddelande från Sveriges Grisföretagare 2020 11 26

83 procent av svenskarna äter julskinka

83 procent av svenskarna äter julskinka,och bland skinkätarna är 8 av 10 överens om att julens allra första skinkmacka är godast. Helst äter man sin skinkmacka på vörtbröd eller knäckebröd och gärna med sötstark grovkornig senap. Det visar en färsk undersökning från Novus.

– När man tänker på julskinka är det ofta som medelpunkten på det klassiska julbordet. Men när vi frågar svenska folket så verkar de flesta längta mest efter den där allra första skinkmackan som man kanske äter lite innan julafton. Det är även min egen favorit, säger Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.

Vörtbröd är enligt undersökningen favoritbrödet till skinkmackan, följt av knäckebröd. De flesta föredrar sötstark grovkornig senap eller vanlig svensk senap som tillbehör och 13 procent tar gärna en klick rödbetssallad på mackan.

93 procent tycker svenskt är viktigt

Den absolut viktigaste faktorn när konsumenterna köper sin julskinka är att den är svensk. Hela 93 procent tycker att det är viktigt. Andra avgörande faktorer är att den ser god ut (89%), att den är lokalproducerad (66%) och att den är färdigkokt (56%). Att julskinkan är billig är inte lika viktigt (23%).

– Vi är jätteglada att de svenska mervärdena uppmärksammas och uppskattas av konsumenterna. Där har märkningen ”Kött från Sverige” haft en avgörande roll. Däremot har det svenska grisköttet halkat efter andra köttslag i popularitet, framför allt bland de unga konsumenterna. Därför gör vi nu en satsning under parollen ”Swedish Pork” för att öka kunskapen, inspirera och göra svenskt griskött trendigt igen, säger Jeanette Elander.

Många äter julskinka minst fem gånger under julen

Undersökningen visar också att över hälften (55%) av dem som äter julskinka gör det minst fem gånger under julhelgen, och 28 procent äter mellan tre och fyra gånger.

– Det finns ju många användningsområden för julskinkan. Både innan julen men även efter när många kanske har skinka kvar. Dessutom funkar det utmärkt att frysa in den, själv brukar jag tärna den i mindre bitar för att kunna använda i pastasåser eller gratänger, säger Jeanette Elander.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Indentx/Sveriges Grisföretagare. Syftet med undersökningen är att undersöka allmänhetens inställning till julskinka.

För mer information 
Kontakta Jeanette Elander, grisbonde och ordförande Sveriges Grisföretagare

God jul! Glöm inte att välja Kött från Sverige när du köper din julskinka.


Mer information

Om märket  Kött från Sverige

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.