Ungdomsbarometern – svenskt kött på tallriken!
Ska det vara kött ska det vara svenskt - när tonåringen får bestämma. Andelen unga som väljer bort kött ökar. Men de köttätande ungdomarna vill att köttet ska vara svenskt. Och vad man äter är viktigt för identiteten. Det visar Ungdomsbarometerns stora undersökning om kost och hälsa med fokus på ungdomars attityder till kött.
Pressmeddelande från Svenskt kött 15 februari 2017
Undersökning gjordes i oktober 2016 och 15 994 ungdomar mellan 15-24 år deltog. Nästan var fjärde tonåring äter vegetariskt i någon utsträckning även om de ibland äter kött. 9 procent ser sig som vegetarianer, vilken är en stor ökning jämfört med 2009 då 3 procent av respondenterna var vegetarianer. Av tjejerna är 13 procent vegetarianer.
Samtidigt har det blivit betydelsefullt för de ungdomar som äter kött att veta varifrån köttet kommer, 70 procent tycker att det är viktigt att köttet de äter är svenskt.
– Mat har under alla tider varit en central del i människors identitetsbygge. Och det är tydligt att dagens tonåringar bygger mycket av sin identitet kring vad de äter och inte äter, säger Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford.
Ungdomarna är medvetna konsumenter. De får dock sin information främst från vänner och personligheter på nätet för information – än forskare och andra experter.
Unga ser det som självklart att vara med och påverka sin omgivning. 7 av 10 unga som bor med föräldrar är med och beslutar om vilken mat som ska handlas hem. Och i 4 av 5 hem lagas samma rätt till samtliga familjemedlemmar.
– Ungdomsbarometern har gett goda insikter vad gäller ungdomars attityder till kost och hälsa. Den lägger grund för hur vi kommer att kommunicera om kött och kostvanor framöver, säger Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford.
Läs mer om ursprungsmärkningen Kött från Sverige
Svenska råvaror: Goda skäl att välja svenskt kött
Fler nyheter från #svensktkött