Kom ihåg! Ursprungsinfo, registrering och synlighet
Tre kom ihåg! Det ena gäller information på förpackningen om ursprunget på sammansatta varor. Den andra en påminnelse om att registrera produkter i Portalen så att de kan godkännas i god tid före lanseringen, och det tredje en påminnelse om att visa märket i olika kanaler.
Kom ihåg #1: Information till konsument på förpackningen!
För att konsumenten ska få tydlig och transparent information om sammansatta varor ska ursprunget anges på förpackningen.
Det gäller de svenska ingredienserna, och för vegetabiliska ingredienser som är av betydelse för konsumentens köp och som inte är av svenskt ursprung. Det ska då framgå på förpackningen att ingredienserna inte är av svenskt ursprung. Se punkt 3.3.4 iRegelhandboken
Exempel: På en produkt som jordgubbsyoghurt ska det framgå att mjölken är svensk. Om jordgubbarna inte är svenska ska detta också framgå. Läs gärna i dokumentet Vägledning till Regler på frånsverige.se där det finns fler exempel på produkter och hur märkningen kan utformas.
Kom ihåg #2: Registrera produkterna i Portalen i god tid före lansering!
IInnan en produkt lanseras med märket ska den registreras och godkännas i Portalen på frånsverige.se. Tänk därför på att registrerar produkterna i god tid då det fortfarande finns utrymme att göra eventuella justeringar på etiketterna.
Om produkterna finns registrerade som svenskmärkta i Validoo eller Dabas kan det anges i Portalen. Kryssa gärna för rutorna vid produktinformationen, så kan ni lätt ta ut listor och söka på produkter som säljs via näthandel eller går till offentliga kök och restauranger.
Och kom också ihåg att avregistrera produkter som utgår.
Kom ihåg #3: Låt märket synas i butik, direktreklam, print och digitalt!
Visa märket tillsammans med produkten även på andra platser än på förpackningen, så stärker du igenkänningen. Det hjälper konsumenterna att koppla produkten till det svenska ursprunget så att de enklare kan göra ett medvetet val.
Använd märket i reklamblad, annonser och banners, på din hemsida och i sociala medier, i näthandeln och i butiken. Här är en enkel guide för hur du använder märket:
Guide: Så använder du märket i butik, digitalt, print
Mer information
Dokumentet Vägledning till Regler
Till inloggning i Portalen