från sverige

Tillbaka

Ta vara på kraften – skylta med märket i butiken

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Allt fler vill veta var maten kommer ifrån. Att tydligt skylta med ursprungsmärkningen Från Sverige i butiken hjälper kunderna att hitta det de efterfrågar. Tillsammans med ICA Supermarket Brommaplan gjordes en skyltning av frukt- och gröntavdelningen. Se bilderna och beställ skyltmaterialet!

Ursprungsmärkningen Från Sverige skyltades tydligt på frukt- och gröntavdelningen.

7 av 10 väljer medvetet svenskt

Allt fler vill veta varifrån maten kommer. Idag väljer 7 av 10 konsumenter medvetet svenskproducerad mat. Ursprungsmärkningen Från Sverige har hög kännedom (84%) och högt förtroende (78%) bland konsumenterna (Källa: Demoskop). Genom att skylta upp med ursprungsmärkningen Från Sverige hjälper butiken kunden att göra medvetna val genom att lyfta fram ursprungsmärkta svenska råvaror, livsmedel och växter.

Tydlig skyltning på frukt- och gröntavdelningen

För att se hur ursprungsmärkningen Från Sverige kan skyltas upp i en frukt- och gröntavdelning samarbetade vi med ICA Supermarket Brommaplan i Stockholm.

Bland annat användes takskyltar, hyllkantsskyltar och vikskyltar som enkelt flyttas och fungerar både vid lösvikt och förpackade varor. Ursprungsmärket sattes på den fasta inredningen för att ännu tydligare visa kunderna vägen. Med det övergripande budskapet ”Titta efter märket” finns en flexibilitet i skyltningen när varor flyttas och ursprung kan variera.

”Vi kommer fortsätta skylta upp med Från Sverige”

Efter fyra veckors skyltning frågade vi Joachim Abrahamsson, ansvarig för frukt- och gröntavdelningen, ICA Supermarket Brommaplan, hur det fungerat.

– Från Sverige-skyltningen i vår frukt- och gröntavdelning fungerar utmärkt, jag kan verkligen rekommendera det till andra butiker – det är enkelt att använda såväl de vikbara skyltarna som hyllkantsetiketterna och takskyltarna. Vi kommer att fortsätta skylta upp här med Från Sverige-märket för att hjälpa våra kunder att hitta de produkter de söker. Vi märker generellt att unga barnfamiljer är medvetna och gärna väljer svenska frukter och grönsaker samt även ekologiskt”, säger Joachim Abrahamsson.

Skyltmaterial att ladda ned och beställa

Skyltmaterialet med odlingstema ”Odlat, skördat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Titta efter märket!” som användes på frukt- och gröntavdelningen på ICA Supermarket Brommaplan finns att beställa. Hyllkantsetiketter finns även att ladda ned och skriva ut. Vit alternativt grön bakgrundsfärg.

Samma upplägg med budskapet ”Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Titta efter märket!” finns att beställa och ladda ned.

Materialet finns med grön alternativt vit bakgrundsfärg och i serien finns idag takskyltar, vikskyltar, hyllkantsskyltar i olika format och självhäftande material för den fasta inredningen.

Finns på Butik & ladda ned 

Vi hjälper dig med rätt material

Kontakta oss om du vill ha hjälp att beställa kit för frukt&grönt eller andra avdelningar i butiken. Original kan tas fram i andra format. Vi har även en guideline för hur du använder märket i butik. Välkommen att kontakta [email protected]


Dina kunder tittar efter märket – ta vara på märkets kraft!

 

 

 

 

 

 

 

Aktuellt

Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Hela 92% av unga vuxna, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri, handel, bönder och odlare.

Upprop för svenskt! 3 frågor till Fredrik Eriksson

Vi ställde tre frågor till Fredrik Eriksson, krögare, om samarbetet mellan svenska restaurangbranschen, dess grossister och företagen inom den gröna näringen.

ÅretsPelargon2020

Årets Pelargon 2020 – Tango Deep Rose With Eye

Årets Pelargon 2020 är en bedårande enkelblommande pelargon i intensiva färger som köps i de garden center, blomsterbutiker och i butiker online som säljer Årets Pelargon.