från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Svenskproducerat fortsatt viktigast på julbordet

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Coronavaccinet har rört om i julgrytan. I år kommer 38% av svenskarna äta julbord ute och 30% planerar att fira jul med andra än närmaste familjen, en kraftig ökning jämfört med 2020. Och på julbordet vill man ha svenskproducerad julskinka, julmust och ris à la Malta, allt enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning via Demoskop.

julundersökning 2021

Pressmeddelande från Livsmedelsföretagen (LI) 2021 11 24

Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning 2021

Med exakt en månad kvar till julafton är det hög tid att komma in i julstämning. På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1473 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Några utdrag:

  • Det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad och av extra hög kvalitet. Minst viktigt är att den är nyttig.
  • Favoriträtterna på julbordet är julskinka (28%), Jansson (15%) och sill (10%).
  • Efter att ha minskat i popularitet några år så vänder julskinkans formkurva uppåt igen, från 25% (2020) till 28% (2021).
  • Julbordet ska helst domineras av kött och chark, med fisk- och skaldjur på en avlägsen andraplats.
  • På frågan om man serverar något oväntat på julbordet svarar svenskarna bl.a. kålrotslåda, kalkon, grisfötter och kroppkakor.
  • Den överlägset populäraste drycken till julmaten är julmust, följt av julöl, vatten och snaps.
  • Snaps är en generationsfråga. 43% av alla över 65 år vill ha snaps till julmaten, men bara 26% av 18–39 åringarna.
  • Favoritefterrätt/julgodis är fortfarande ris à la Malta (16%), men knäck (12%) och lussebullar (12%) ökar och närmar sig toppen.

Viktigast att maten är svenskproducerad

– I alla undersökningar vi gjort de senaste 4–5 åren så har svenskproducerat hamnat i topp. Och när man köper svenskt får man hög kvalitet på köpet. Det här gäller ju inte minst kött och chark som svenskarna tycker är extra viktigt under julen. Svenska köttproducenter arbetar hårdare än någon annan med både djurvälfärd och hållbarhet, och det är uppenbart att deras ansträngningar går hem hos konsumenterna, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

viktigast på julbordet


Svenska producenter förnyar julmaten

På en pressträff den 23 november på The Absolut Company presenterade Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell årets julmatsundersökning tillsammans med Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman. På träffen visades ett 60-tal nya julprodukter från Livsmedelsföretagens medlemmar upp.

julnyheterHär hittar du årets nya julprodukter

– Julbordet är en skön mix av tradition och förnyelse, och svenska livsmedelsproducenter är väldigt kreativa när det gäller att uppdatera julmaten med nya smaker, ingredienser och råvaror. Det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill, säger Björn Hellman.


Julbordets återkomst

Men var vill vi äta julmaten, och med vem? I och med coronavaccinet har mycket förändrats jämfört med 2020 när pandemin fortfarande hade ett fast grepp om samhället.

  • 38% av svenskarna kommer äta julbord på restaurang med kollegor eller släkt i år, jämfört med 7% 2020.
  • 30% planerar att fira jul med andra än närmsta familjen, jämfört med 16% 2020.

– Det här är glädjande för restaurangbranschen som ju har drabbats extra svårt av pandemin. Men det är också goda nyheter för många av våra mindre medlemsföretag, till exempel lokala bryggerier, bagerier, konditorier och charkuterister, som ofta levererar just till restauranger. För många av våra medlemmar är julen den viktigaste tiden på året ur ett ekonomiskt perspektiv, och det är nu man bygger upp sina marginaler för nästa år, säger Björn Hellman.


Fler kommer beställa hem julmaten i år

Vaccinet har även påverkat hur vi handlar vår julmat.

  • För att minska risken för smitta anger 34% att de kommer handla julmaten när det är färre människor i butiken. 2020 var den siffran 50%.
  • 51% säger att de kommer handla precis som vanligt i år, jämfört med 30% 2020.
  • Samtidigt ökar antalet som kommer att beställa hem julmaten. I år kommer 8% beställa hela eller delar av julmaten, jämfört med 5% 2020.

– Coronapandemin har bidragit till ett digitalt grodhopp som många av oss märkt av med teamsmöten och digitala event. Men det har också skyndat på matkonsumtionstrender som länge legat och bubblat, som att beställa hem rätter till julbordet och att handla mat på nätet. Det här är en intressant utveckling och en möjlighet för livsmedelsföretag att komma närmare konsumenterna och runda dagligvaruhandeln, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef Livsmedelsföretagen.

Här hittar du Livsmedelsföretagens julundersökning 2021


Drömgästen vid julbordet – Tareq Taylor

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har frågat 1500 svenskar vilken känd svensk person man helst vill bjuda in till julbordet. Förra årets vinnare Anders Tegnell halkar ner till nionde plats och ny favoritkändis vid svenskarnas julbord är tv-kocken och årets julvärd Tareq Taylor.

Här är kändisarna som svenskarna helst bjuder in till julbordet – Här kan du ladda ner hela undersökningen 


Mer information

Undersökningen utfördes i november 2021 av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för livsmedelsföretagen i Sverige. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som representerar alla typer av livsmedelsföretag – från småskaliga bagerier till globala koncerner. Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren och sysselsätter närmare 55 000 personer. Livsmedelsföretagen är tillsammans med LRF och Svensk Dagligvaruhandel initiativtagare och ägare till Svenskmärkning AB.

Relaterade inlägg

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.