från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Svenskmärkning och NielsenIQ i nytt samarbete

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Nyheter för företag

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har drygt 210 märkesanvändare och över 11 300 produkter godkända för märkning. För att tydligare kunna följa försäljningsutvecklingen har Svenskmärkning skrivit avtal med NielsenIQ.

Pressmeddelande Stockholm, 1 mars 2022

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige lanserades i april 2016 som ett gemensamt initiativ från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Syftet är att erbjuda en tydlig ursprungsmärkning som gör det enkelt för konsumenten att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter och på så vis bidra till produktion, tillväxt och marknadsutveckling.

— Vi vet att konsumenterna efterfrågar Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter och att den efterfrågan bidrar till tillväxt. Däremot har vi haft svårt att mäta utvecklingen i specifika kategorier. Nu har vi genom ett samarbete med NielsenIQ, möjliggjort en uppföljning som innebär att vi kan följa försäljningsutvecklingen på förpackade varor i butiksledet inom flertalet kategorier. Vi hoppas att samarbetet med NielsenIQ kommer gynna alla parter, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Samarbetet bygger på data från Gs1/Validoo som de märkesanvändande företagen själva har rapporterat in. Svenskmärkning validerar att företagen har avtal med Svenskmärkning och fångar upp eventuella felregistreringar.

NielsenIQ har inkluderat denna kodning i sitt system vilket gör att NielsenIQ kunder kan följa försäljning och andelar inom Från Sverige-märkt på samma sätt som andra märkningar, exempelvis ekologiskt.

— Att öka sina andelar på Från Sverige-märkta produkter är för många av våra kunder ett viktigt nyckeltal därför är NielsenIQ glada över samarbetet med Svenskmärkning som möjliggör för oss att bidra med nya insikter till våra kunder, säger Kenneth Solstrand, senior manager NielsenIQ.


About NielsenIQ

NielsenIQ is the leader in providing the most complete, unbiased view of consumer behavior, globally. Powered by a ground-breaking consumer data platform and fueled by rich analytic capabilities, NielsenIQ enables bold, confident decision-making for the world’s leading consumer goods companies and retailers.

Using comprehensive data sets and measuring all transactions equally, NielsenIQ gives clients a forward-looking view into consumer behavior in order to optimize performance across all retail platforms. Our open philosophy on data integration enables the most influential consumer data sets on the planet. NielsenIQ delivers the complete truth.

NielsenIQ, an Advent International portfolio company, has operations in nearly 100 markets, covering more than 90% of the world’s population.

For more information, visit www.nielseniq.com.
Media Relations: Kenneth Solstrand, [email protected]


Om Svenskmärkning

Från Sverige är den frivilliga ursprungsmärkningen som gör det enkelt att hitta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, i näthandeln och på restaurangen.

Ursprungsmärkningen används på produkter som uppfyller Svenskmärkning AB kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Det förtydligande märket Kött från Sverige används på kött och charkuterier, fågel och vissa charkuterier märks med Från Sverige och mejeriprodukter kan antingen använda märket Mjölk från Sverige eller Från Sverige. Ägare till Svenskmärkning AB är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandeln.

Kontaktperson Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning, [email protected]


Mer information

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

Relaterade inlägg

Från Sverige-veckorna: Fazer, Nordzukker, Frödinge, Gäsene Mejeri!

Här berättar Fazer, Nordzukker, Frödinge och Gäsene Mejeri vad de gör i butiker och kommunikation under Från Sverige-veckorna 2023.

Storsatsning under Från Sverige-veckorna 2023

Pressmeddelande. För fjärde året samarbetar livsmedelsbranschen under Från Sverige-veckorna igång för att lyfta Från Sverige-märkt i butik och kommunikation. Nytt för i år är pilotprojektet Smaka på Från Sverige!

Info: Storsatsning under Från Sverige-veckorna 2023!

Nu drar Från Sverige-veckorna igång för fjärde året! Läs om aktiviteter, media och det nya pilotprojektet Smaka på Från Sverige som pågår den 18 september till 1 oktober.