från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Svenskmärkning i topp i ny attitydmätning

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Press

Svenska folkets intresse för ursprung är rekordhögt, i Demoskops nya mätning når ursprungsmärkningen Från Sverige sin högsta notering någonsin. På knappt tre år har märket gått från 0 till 84 procent kännedom, en rekordsnabb klättring på kännedomslistan.

Pressmeddelande Stockholm 2019 03 26

Från Sverige-märkningen gör succé. Intresset för ursprung är starkare än någonsin. Konsumenterna vill veta vad de äter och var maten kommer ifrån. Källa: Demoskop 2019.

Matens ursprung – var maten kommer ifrån – blir allt viktigare för svenska konsumenter. Märkningen Från Sverige omfattar hela kedjan från gården fram till tillverkning och förpackning av livsmedlen. Idag finns det cirka 9 200 Från Sverige-märkta produkter från fler än 170 företag och antalet ökar stadigt.

– Svenska folket har snabbt fått förtroende för ursprungsmärkningen Från Sverige, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Intresset för ursprung växer kraftigt varje år, konsumenter vill verkligen veta vad de äter och varifrån maten kommer. Vi är stolta och glada över resultatet av undersökningen.

Förtroendet för märket är mycket starkt, 78 procent av de som känner till märket har ett högt förtroende. Svenska folket är också noga med att maten är svensk.

– Hela 90 procent anser att en svensk livsmedelsindustri är viktig, mer än 70 procent menar att köttet ska vara svenskt, det syns även en tydligt växande positiv attityd till ägg, mejeriprodukter, grönsaker och spannmålsprodukter med svenskt ursprung.

Skälen till ursprungsmärkningens framgångar är flera, de svenska bönderna och odlarna är viktiga anledningar att välja svenskt. Undersökningen visar också att 70 procent uppfattar svenska livsmedel som bra även ur klimat och miljösynvinkel, vilket är en glädjande utveckling.

För unga konsumenter är miljö och klimat det klart viktigaste skälet att välja svenska livsmedel. Men inte till vilket pris som helst, lågt pris har störst betydelse för just unga vuxna. Barnfamiljer är däremot beredda att betala något mer för svenskt.

En vara som bär Från Sverige-märket har genomgått en godkännandeprocess och revisioner görs hos företagen med hjälp av fristående certifieringsorgan för att kontrollera att reglerna följs. Det är en viktig grund för förtroendet.

– Ursprungsmärkningen ska också vara lätt att hitta och vara tydlig, fortsätter Maria Forshufvud. Tre av fyra konsumenter tycker att märkningen underlättar när de handlar mat, det är ett gott betyg.


Demoskop attitydmätning
Svenskmärkning AB administrerar ursprungsmärkningen Från Sverige och har nyligen låtit undersökningsföretaget Demoskop genomföra en undersökning om svenska folkets inställning till matens ursprung. Undersökningen genomfördes 29/1-5/2 2019 och omfattar 1008 intervjuer i ett befolkningsrepresentativt urval av svenska allmänheten över 18 år.

För mer information, kontakta
Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB
Telefon 072-741 64 90, [email protected]

 


När allt fler väljer svenskproducerade råvaror livsmedel och växter, stärks och utvecklas den svenska produktionen. På så sätt kan svenska råvaror säkras för framtiden, fler arbetstillfällen skapas och de öppna landskapen bevaras.


Ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige betyder att varan är odlat, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

 


Mer information

Attitydmätningen och bilder för nedladdning hittar du på MyNewsdesk

 

 

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.