från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Svenskar litar på att maten är säker

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Svenskar litar på att det finns regler som ser till att maten är säker och att bedömningar om risker med mat görs av experter. Svenskar har även högst förtroende bland medborgare i alla EU-länder för den information om risker med mat som de får från sina nationella myndigheter. Och förtroendet ökar. Det visar Eurobarometern, en omfattande återkommande undersökning om EU-medborgares inställning till risker med mat.

Pressmeddelande Livsmedelsverket 2022-09-30

 

Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten Efsa genomför regelbundet en stor undersökning om EU-medborgarnas inställning till olika frågor om risker med mat. De nu publicerade resultaten bygger på intervjuer i medlemsländerna under perioden mars–april 2022.

Säker mat en självklarhet

Överlag visa svenskarnas svar på mindre oro för risker med mat än svaren från medborgare i många andra länder. På frågan vad det kan bero på att människor ibland inte uppmärksammar risker som är förenade med att äta vissa livsmedel är de vanligaste svaren till exempel att man

  • tar det för självklart att maten ska vara säker
  • vet tillräckligt för att undvika eller minska risken.

Kostnad allt viktigare för val i butik

Undersökningen genomfördes i mars-april 2022 när matpriserna hade börjat öka. Jämfört med tidigare undersökning, 2019, är kostnaden ett betydligt vanligare svar om vad som är viktigt när man handlar mat i butiken. Viktigast är fortfarande matens ursprung – var maten kommer från.

Högt förtroende för offentliga aktörer

Svenskars tillit är stor till flera offentliga institutioner och yrkesgrupper. På frågan ”I vilken utsträckning litar du på följande källor eller inte för information om livsmedelsrisker” rankas forskare på universitet eller offentligt finansierad forskningsorganisation högst med 96 procent. Sedan kommer allmänläkare och specialistläkare, nationella myndigheter, konsumentorganisationer, alla med 92–93  procent.

– Vi är så klart väldigt glada över det här resultatet. Mat och dricksvatten är viktiga frågor för människor. Det är avgörande att många känner till Livsmedelsverket och litar på oss för att vi ska lyckas nå ut med vår vetenskapligt grundade kunskap. Vi är en motkraft till felaktigheter som sprids, säger Christina Lindahl, kommunikationschef på Livsmedelsverket.

Förtroendet för nationella myndigheter ökar enligt undersökningen från 88 (2019) till 92 procent.

Högt förtroende för lantbrukare

För livsmedelsbranschen uppger svenskarna störst förtroende för lantbrukare och primärproducenter – 82 procent. Övrigt för branschen:

  • forskare på industrifinansierad eller privat finansierad forskningsorganisation – 60 procent
  • livsmedelsbutiker – 59 procent
  • livsmedelsindustrin – 59 procent.

Svenskarnas förtroende för information från ”kändisar, bloggare och influencers” om risker med mat är mycket lågt – strax över 3 procent.

Stor kunskap men mindre oro

Svenskarna uppger själva att de har stor kunskap om olika ämnen som kan uppfattas som risker med mat. På frågan ”Vilka ämnen känner du till” ligger svenskarna i topp inom EU.

Däremot är svenskar överlag inte lika oroliga som invånare i andra EU-länder för riskerna med samma ämnen. Svenskarna oroar sig enligt undersökningen främst för rester av läkemedel eller hormoner i kött, miljögifter i fisk, kött och ägg samt för antibiotikaresistenta bakterier i mat.

Hälsosamt med mindre socker och kött

Att dra ner på sockret, äta mer frukt och grönt, mer lokal mat, mindre ultraprocessad mat och mindre kött och mejerivaror är enligt undersökningen svenskarnas svar på hur man äter mer hälsosamt.

Resultaten visar också att svenskar i jämförelse med andra EU-länder bryr sig mer om att äta hälsosamt än om vilka möjliga risker det finns med mat.


Fakta om undersökningen Eurobarometern:

Resultaten bygger på intervjuer i medlemsländerna under perioden mars–april 2022. Total intervjuades 26 500 EU-medborgare varav cirka 1100 personer i Sverige. Intervjuerna görs vanligen genom att personen intervjuas i sitt hem men på grund av covid-läget gick det inte att göra i Sverige. Därför intervjuades cirka 500 personer hemma och cirka 600 online. De svenska intervjuerna genomfördes under perioden 22 mars–18 april. Till pressmeddelandet på Livsmedelsverkets hemsida

2022 Eurobarometer on Food Safety in the EU – rapporten från Efsa
Faktablad från Efsa om de svenska resultaten


Mer information

Därför ska du välja svenskt

Svenska mervärden på köpet!

Om den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.