Svensk glass – ja tack! Här är årets glasstrender
Nu är SIA Glass färska rapport Glasstrender 2022 här – med trender och statistik kring de 85 miljoner frusna litrar i dagligvaruhandeln som konsumerats i landet senaste året.
– Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också ge sinnlig njutning i oroliga tider, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.
Svensk glass – ja tack!
Allt fler glasskonsumenter tycker att det är viktigt att välja svenska produkter. Pandemin tycks ha gjort svenska konsumenter mer benägna att välja svenskproducerat och svenska råvaror, och efterfrågan på svenskt är den fortsatt starkaste konsumenttrenden enligt Livsmedelsföretagens årliga undersökning.
I en Kantar Sifo-undersökning gjord för Glassrapporten 2021 (SIA Glass) svarade 66 procent att det är viktigt att glassen de köper är tillverkad i Sverige och 82 procent ansåg att det var viktigt att glassen de köper är ursprungsmärkt. Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel. Vi vill känna igen smaker, och det får gärna vara enkla råvaror och smaker vi känner igen.
82 procent ansåg att det var viktigt att glassen de köper är ursprungsmärkt enligt undersökningen gjord av Kantar Sifo på uppdrag av SIA Glass.
Årets 5 glasstrender:
1. Nostalgi skapar trygghet
En längtan efter bekanta smaker, texturer och ingredienser med en ljuvt nostalgisk ton som knyter an till goda minnen.
2. Svensk glass – ja tack
Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel och smaker vi känner igen.
3. Innehåll spelar roll
Naturligt och funktionellt som associerar till sund livsstil har på allvar slagit igenom även för en njutningsprodukt som glass.
4. Lokalt och schysst producerat
God djurhållning, minimerad energiåtergång, råvaror som är lokalt säsonganpassade, har lågt klimatavtryck – den moderna konsumenten vill veta att allt står rätt till.
5. Njutning ger tröst
Vi värdesätter njutning, men gärna av lite mer raffinerad karaktär, därför har unika smaker, texturer och även utseendet blivit allt viktigare för en njutningsprodukt som glass.
Vaniljglass är storsäljaren
De fem storsäljande smakerna från SIA Glass är i tur och ordning: 1. Vanilj, 2. Glassbåtar, 3. Kladdkaka, 4. Choklad och 5. ApelsinChoklad enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik från Nielsen (januari-december 2021). Vissa smaker och kategorier sticker ut i olika delar av landet – även om de volymmässigt inte är de bäst säljande smakerna – genom att vara lite extra populära i olika delar av landet.
SIA Glass Vanilj är ursprungsmärkt med Från Sverige. Gjord på 100% svensk grädde, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.
Ta del av hela rapporten Glasstrender 2022 – en glassrapport från SIA Glass
Om SIA Glass
SIA Glass är ett familjeföretag med hjärtat i halländska Slöinge. Företaget tillhör Bertegruppen som är Sveriges äldsta familjeägda företag med anor sedan 1569. För SIA Glass har det länge varit en självklarhet att tydligt ange på förpackningen att deras glass är tillverkad i Sverige. SIA Glass har valt att alltid ursprungsmärka sin glass, och företaget använder även den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Läs mer om SIA Glass här.
Mer information
Pressmeddelande SIA Glass – SIA Glass bjussar på årets 5 största glasstrender
SIA Glass hemsida
Glasstrender 2022 – en glassrapport från SIA Glass
Om Från Sverige
Läs mer om vad som gäller för sammansatta varor