från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Stolt sponsor till Livsmedelsdagarna 2021

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag

Temat för Livsmedelsdagarna 2021 är ”Rebuild Better – för en hållbar framtid” och konferensen hålls i Tylösand den 20-22 oktober. Programmet bjuder på nyheter, insikter och många spännande möten. Från Sverige är stolt huvudsponsor och presenterar en utmärkt middag av svenska råvaror torsdagen den 21 oktober.

Livsmedelsdagarna i Tylösand den 20-22 oktober

Livsmedelsdagarna är en av årets viktigaste händelser för branschen. Vi ser fram emot att få träffas på Livsmedelsdagarna 2021, som förhoppningsvis kan genomföras på plats enligt plan den 20-22 oktober i Tylösand. Det blir ett spännande program med nyheter, insikter, paneldiskussioner och efterlängtat nätverkande.

Rebuild better — för en hållbar framtid

”Nu är det dags att skapa nya strukturer för en hållbar livsmedelsproduktion. Vi har levt i en omvälvande tid som också ger möjligheter att starta om och att göra vissa saker ännu bättre utifrån de stora utmaningar som finns i vår omvärld. Nu vässar vi oss för att svara på konsumenternas höga krav på livsmedel som är hållbart producerade med fokus på både planeten och människan. Seminarier och diskussioner på Livsmedelsdagarna 2021 ger kunskap om hur vi kan arbeta ännu tydligare mot en hållbar framtid,” skriver Livsmedel i Fokus om årets tema.

Svenskmärkning stolt huvudsponsor

Svenskmärkning, med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, är stolt huvudsponsor för Livsmedelsdagarna 2021. Du kan höra Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning, berätta om Från Sverige-märkningens 5 första år torsdagen den 21 oktober. Samma kväll har vi glädjen att presenterar en utmärkt middag, tillagad av råvaror Från Sverige.


Till anmälan och program Livsmedelsdagarna 2021

 


Ur programmet


Är det kört för planeten?
Hur kan vi vända kris och domedag till en agenda av möjligheter.
Johan Kuylenstierna, ordförande i Klimatpolitiska rådet.

Hållbarhet och cirkulärt arbete – Hur driver IKEA framtidens agenda inom livsmedel?
Catarina Englund, global sustainability innovation manager, IKEA

Hållbart arbete med kunddata
Cecilia Meldahl, chef kundutveckling, ICA Sverige

Hållbarhetsdeklarationer – styra och kommunicera hållbarhetsavtryck på livsmedel.
Charlotta Szczepanowski, hållbar och kvalitetschef, Coop

Är vi hälsosamt hållbara?
Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig, Livsmedelsföretagen

I huvudet på en normalstörd
Pär Johansson, verksamhetsledare, Glada Hudikteatern

Att resa sig ur askan. Berättelsen om Polarbröd, nu och i generationer.
Karin Bodin, koncern-vd, Polarbröd

Hållbar konsumtion – vem ska ta ansvar och betala? Paneldiskussion
Åsa Odell, vice ordförande, LRF
Johan Augustsson, vd, Lidl Sverige
Lars Appelqvist, vd, HKScan

Med reservation för ev ändringar.


Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, ägs gemensamt av Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF.


Om Livsmedelsdagarna 2021

Programgruppen för Livsmedelsdagarna 2021 är Christer Nyrén, Stiftelsen Lantbruksforskning, Elén Faxö, Innovation Booster, Klas Johansson, Fazer och Lena Sparring, ICA Sverige.

I dagsläget är det ingen som kan säga vilka restriktioner som gäller i slutet av oktober. Om det blir tvunget att ställa in så betalas avgiften tillbaka. Verksamhetsledare är Cecilia Öster som kan svara på frågor, mejl [email protected].

Livsmedelsdagarna har hållits sedan 1960 och ses som årets höjdpunkt inom livsmedelsbranschen och en viktig mötesplats för utbyte och socialiserande. Under Livsmedelsdagarna får deltagarna ny kunskap från intressanta föreläsare samt många möjligheter att träffa nya och gamla kollegor. 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.