Om torka och svenskt kött på Martin & Serveras mässa
En av programpunkterna under Martin & Serveras Smak- och inspirationsmässa i Umeå var "Sommarens torka - hur påverkar det försäljningen av svenskt kött?". Björn Nilsson, inköpschef Martin & Servera, Maria Forshufvud, Svenskmärkning, och Johan Sjöblom, Nyhléns Hugosons diskuterade frågan på inspirationsscenen.
Smak- och inspirationsmässa i Umeå
Martin & Servera anordnar varje år Smak- och inspirationsträffar. Under årets mässa i Umeå samlades kunder, leverantörer, inspiratörer, mat, dryck och utrustning i två dagar för att ta del av de senaste trenderna, spännande nyheter och goda smakprover. Smak- och inspirationsmässan bjöd på föreläsningar, samtal och seminarier med bland annat Magdalena Forsberg, Simon och Emma Laiti, Anders Samuelsson och Nils Albertsson från Gotthards Krog och Edward Blom.
”Sommarens torka – hur påverkar den försäljningen av svenskt kött?”
Sommarens torka i Sverige har lett till brist på bete och att många bönder har behövt skicka sina djur till slakt tidigare än beräknat. Det har gett ett överskott av svenskt kött. Därför behöver vi nu köpa mer svenskt kött, börja ta hand om hela djuret och se till att använda fler köttdetaljer i matlagningen, allt från bringa och rostlock till rostbiff och fransyska.
Vid programpunkten Sommarens torka – hur påverkar den försäljningen av svenskt kött? på inspirationsscenen deltog Björn Nilsson, inköpschef Martin & Servera, Maria Forshufvud, Svenskmärkning, och Johan Sjöblom, Nyhléns Hugosons, i en diskussion om sommarens torka, vad som hänt samt vilka konsekvenser torkan kan få på både kort och lång sikt.
Under samtalet talades om vad vi tillsammans kan göra för det svenska köttet, vikten av att använda hela djuret och därmed även de större och oädla delarna. Samtidigt styckade Thorbjörn Lundqvist, från Nyhléns Hugosson, en halv svensk gris med knorr på scenen.
Martin & Servera bad Mattias ”Fredagskocken” Larsson om recept på goda rätter på svenskt kött som kan lagas med mindre ädla detaljer. Till recept
Martin & Serveras nästa mässa är den 6 september i Stockholm på Nacka Strands-mässan. Till utställare och program. Där deltar KLS Ugglarps och Svenskt Kött i diskussionen om torkan och det svenska köttet.
Många märkesanvändare på Martin & Serveras mässa
Under mässan deltog många företag som använder märkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Vi träffade – förutom arrangören Martin & Servera själv – bland annat Västgötaägg, SIA Glass, Orkla, Herrljunga Cider, Frebaco Kvarn, HKScan, Kronägg, Findus, Atria och Peckas Naturodlingar. Några av dem ses på bilderna nedan.
Samtliga företag som ursprungsmärker och länkar till deras hemsidor har du här
Mer information
Martin & Servera är restaurang- och storköksspecialist för bland annat restauranger, bagerier, skolrestauranger i kommunal regi och rikstäckande kedjor. Koncernen levererar dagligen livsmedel, drycker och utrustning till tusentals kunder runt om i hela Sverige. Mer om Martin & Servera
Mer om det norrländska kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons
Läs om kött- och charkföretaget KLS Ugglarps
Fakta, inspiration och recept finns på Svenskt Kött
Mer om ursprungsmärkningen Kött från Sverige