från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Så tänker 5 butikschefer om Från Sverige-veckorna

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Inför Från Sverige-veckorna hjälper vi butiker att skylta upp och många beställer butiksmaterial själva. Vi bad fem butikschefer i i Helsingborg, Visby, Hudiksvall, Osby och Ytterby berätta varför Från Sverige-veckorna är viktiga för dem, om vilken nytta Från Sveriges butiksmaterial gör och om deras kunder tycker att det är viktigt med mat från Sverige. Här är deras svar.

Referensintervjuerna gjordes per telefon i februari 2023.

Från Sverige-veckorna hålls för fjärde gången och under vecka 38 och 39 2023. Även om varje vecka gärna får vara en Från Sverige-vecka låter Från Sverige, företag och butiker den gemensamma ursprungsmärkningen Från Sverige jobba extra mycket under de två veckorna. Tillsammans lyfter vi råvaror, livsmedel och växter märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Från Sverige har kostnadsfritt butiksmaterial som kan beställas och det går även att ladda ned pdfer för egen printning och digitalt till sociala medier och andra digitala kanaler här.


Hemköp Helsingborg söder

Magnus Wistrand, Butikschef

Varför är Från Sverige-veckorna viktiga för dig?

— Det är absolut viktigt för mig men jag skulle säga att de är mer viktigt för våra kunder. Kul att vi fokuserar lite extra några veckor om året.

Vilken nytta tycker du att Från Sveriges butiksmaterial gör för dina kunder?

— Det gör ju så det är lättare för våra kunder att hitta varor som är från Sverige. Det är viktigt att vi underlättar för kunderna att köpa svenskt – det är ju många som vill köpa närproducerat.

Uppskattar dina kunder mat från Sverige?

— Ja men de tycker jag absolut, det är ju en stor diskussion generellt just nu de här med vart kött och pålägg kommer ifrån. Märkningen är jätteviktig och underlättar kundernas val.

Besök Hemköp Helsingborg söder på Instagram

 


Stora Coop Visby

Markus Wahlgren, Butikschef

Varför är Från Sverige-veckorna viktiga för dig?

— Från Sverige-veckorna är ett bra sätt att kommunicera ut att det finns jättebra mat i Sverige. Men också att konsumenterna verkligen ska se vilka produkter som är svenska och inte från utlandet. Det är det viktigaste att kommunikationen kommer ut till våra kunder så att de får reda på vad som är svenskt i hyllorna. Två saker är viktigt att lyfta fram Från Sverige-veckorna. Det första är kvalitén och det andra är att det blir mer hållbart att köpa svenskt än att köpa från utlandet långt borta ifrån. Det vill vi lyfta under veckorna.

Vilken nytta tycker du att Från Sveriges butiksmaterial gör för dina kunder?

— Det lyser upp butiken. Granna färger! Nu börjar det bli välkänt att finns det en skylt som är gul och blå som det står Från Sverige på Fler och fler kunder börjar titta åt det hållet. Våra kunder tycker det är viktigt att produkterna är från Sverige så det materialet är viktigt för butikens kunder — det blir tydligt och lättare för våra kunder.

Uppskattar dina kunder mat från Sverige?

— Jo, det gör de. Efter att covid har gjort sitt, kriget, inflationen och allt vad det kan vara så börjar kunderna titta lite inåt och lite hemåt. Det har jag märkt på vår lokala Gotlands avdelning som är ännu mer svenskt än från Sverige märkningen. Skämt och sido, kunderna pratar mer om gotländska titlar nu än vad dem har gjort tidigare, även fast inflationen satt sina spår så har inflationen gjort att de gotländska priserna börjar närma sig de utländska priserna.

Besök Stora Coop Visby på Instagram

 


Hemköp Hudiksvall

Carina Hermansson, Butikschef

Varför är Från Sverige-veckorna viktiga för dig?

— Det blir också en bra påminnelse till oss som jobbar i butiken och våra kunder. Jag tycker det är viktigt att visa upp produkter Från Sverige. Det är viktigt för Hemköp.

Vilken nytta tycker du att Från Sveriges butiksmaterial gör för dina kunder?

— Kunderna har lättare att hitta produkterna i butiken. Det syns tydligare vilka produkter som är från Sverige.

Uppskattar dina kunder mat från Sverige?

— Ja, absolut. Det är jätteviktigt för våra kunder. Framför allt inom färskvaror.

Besök Hemköp Hudiksvall på Instagram

 


Ica Supermarket Osby

Hannes Persson, Butikschef

Varför är Från Sverige-veckorna viktiga för dig?

— Vi är en butik som pushar väldigt mycket för lokalt och närproducerat. Vi säljer inget utländskt färskt kött utan vi pushar för närproducerat så de hjälper ju oss i resten av butiken också. Att skylta upp, att här har vi bra saker som är svenska och lokala. Att pusha för de svenska varorna — det behöver vi alltid göra. För att de alltid finns andra alternativ som är billigare för kund. I mina ögon är de svenska produkterna bäst både ur kvalité och miljösynpunkt. På Från Sverige-veckorna så lyfter vi självklart det.

Vilken nytta tycker du att Från Sveriges butiksmaterial gör för dina kunder?

— Det gör ju att man får lite mer kunskap som kund – ” ja men det här är en svenskt bra råvara eller produkt”. Det svåra är att få synlighet. Det finns en risk att de försvinner lite i mängden men jag tycker uppskyltningen är väldigt bra. Man kan ju inte heller göra skyltarna för stora, för då fungerar de inte i butiken.

Uppskattar dina kunder mat från Sverige?

— Det gör de! Det är ingenting jag tror de tänker på aktivt varje gång de är inne hos mig och handlar. Men de gör ändå att man får en efter tanke att det här är en bra vara.

Besök Ica Supermarket Osby på Instagram

 


City Gross Ytterby

Hanna Josefsson, Biträdande butikschef

Varför är Från Sverige-veckorna viktiga för dig?

— Det är viktigt för att konsumenten ska göra ett bra och aktivt val på vilka varor som man kan handla som är från Sverige.

Vilken nytta tycker du att Från Sveriges butiksmaterial gör för dina kunder?

— För att kunderna ska kunna göra ett aktivt val i hyllan på ett enkelt sett. Butiksmaterialet gör stor nytta. Butiksmaterialet utbildar våra kunder. Det kanske är viktigare än den nytta det gör för försäljningen. De ska vara enkelt för kunden att hitta produkter från Sverige. Därför är materialet viktigt.

Uppskattar dina kunder mat från Sverige?

— Det tror jag absolut att dem gör, jag har inte hört något kommentarer eller feedback om det från kunder, men de tror jag absolut att de gör det. Allting som gör det lättare för kunden är en uppskattad grej. Svensk mat är just nu ett ganska stort fokus på hos många av våra kundgrupper.

Besök City Gross Ytterby på Instagram

 


Mer information

Vi skyltar upp! Fyra stockholmsbutiker berättar

Allt om Från Sverige-veckorna 2023

Butiksmaterial och digitalt material hittar du på Beställ & ladda ned

Blomveckorna Från Sverige 2023

 

butiksvarvet

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.