från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Rekordhög andel svenska ägg

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Svenska folket vill ha ägg från Sverige. Färska siffror från Jordbruksverket visar att andelen svenska ägg låg på hela 97,5 procent under förra året, en ökning med nästan fem procent jämfört med året innan. En glad nyhet inför äggets stora högtid – påsken.

Svenska_ägg

Pressinformation från Svenska Ägg

Det var många år sedan konsumtionen av just svenska ägg var så hög. 2019 var 97,5 procent av äggen svenska, en nivå som vi inte har haft sedan slutet av 1990-talet. 2018 var andelen 92,8 procent, vilket innebär en ökning med 4,7 procentenheter mellan de båda åren.

– Det är fantastiska siffror. Vi och många med oss jobbar hårt för att lyfta fram våra svenska mervärden. Det här är ett kvitto på att arbetet med att certifiera det svenska ägget har givit resultat. Det visar också att konsumenterna värderar våra svenska mervärden högt, säger Marie Lönneskog Hogstadius.

Äggkonsumtionen* i landet har dessutom ökat med drygt 30 procent under det senaste decenniet. År 2010 köpte svenskarna 75 606 ton färska ägg och 2019 hade mängden ökat till 100 261 ton, en ökning med 32,6 procent.

*Äggkonsumtionen beräknas utifrån den mängd ägg som kommer från branschorganisationen Svenska Äggs medlemmar och säljs för konsumtion. Gårdsförsäljning eller mixade produkter är ej inräknade.

Svenska Ägg märker med Från Sverige och ägg märkta med Från Sverige är alltid certifierade — titta efter märket och rosa checken!


Mer information

Allt om ägg från Svenska Ägg

Svenska ägg är säkra ägg

 

2020 03 11

Relaterade inlägg

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.