Prisvärdhet viktigare än lågt pris för unga vuxna
De flesta köpbeslut av matvaror sker på plats i butiken eller via butikskedjornas appar. Det visar en ny undersökning om köpvanor hos unga vuxna, 18-35 år. Undersökningen visar att unga vuxna sätter prisvärdhet högt, både pris och kvalitet är viktigt. De anser också att svenskt ursprung står för en tydlig kvalitetsaspekt och att handla svenska livsmedel uppfattas som klimatsmart.
Köpbeslut av matvaror sker i butik
Unga vuxna är generellt trötta på reklam, vilket innebär att de aktivt väljer bort olika former av reklam. Undersökningen visar att det är vanligt att de tar beslut om matvaruinköp direkt i butik (genom att leta efter kampanjvaror och erbjudande) eller via butikskedjornas mobilappar. I appen hämtar man inspiration, upptäcker erbjudanden och gör inköpslistor.
– Vi gjorde en kvalitativ undersökning för att få fördjupad insikt i ungas köpbeteende och för att förstå vilka drivkrafter som ligger bakom deras val av matvaror, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Intervjuerna visar hur viktigt det är att varorna ”står” för något, att de upplevs prisvärda. Priset är inte ensamt avgörande för inköpsbeslutet.
Svenskt ursprung har en kvalitetsaspekt
– I en diskussion om vad kvalitet innebär lyfte konsumenterna spontant att produkter med ursprung från Sverige har en kvalitetsaspekt. Här väljer till exempel även den ekonomiskt medvetne studenten svenskt kött före importerat. Detta visar att matvaror med svenskt ursprung har ett tydligt mervärde, säger Maria Forshufvud.
Undersökningen från YouGov visar att ursprungsmärkningen Från Sverige upplevs som enkel, tydlig och trovärdig av unga vuxna.
Några röster från undersökningen
”Självklart är priset en viktig del för mig som student, men samtidigt så tänker man ju även till utanför priszonen. Jag väljer till exempel alltid svenskt kött även fast priset kan vara dyrare.” Man, 21 år
”Jag inhämtar min information på det gamla hederliga sättet – genom att promenera runt i affären. Jag får ingen reklam eller tidning i posten och upplever nästan aldrig någon reklam på tv om mat.” Man, 24 år
YouGov 2019 kvalitativa forum online, tre dygn, 8-10/10 2019. 24 personer, rekryterade via YouGovs internetpanel i Sverige. Ålder 18-35 år. Jämn geografisk spridning över Sverige, fördelning mellan män och kvinnor samt mellan barn i hushållet och singelhushåll.