från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-Priset utdelas vid White Guide Green

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

White Guide Green kartlägger och visar vägen till Sveriges mest hållbara matbutiker. Från Sverige-märkningen delar för första gången ut Från Sverige-Priset under prisutdelningen vid White Guide Green 2020.
I år hålls White Guide Green digitalt den 31 augusti på grund av restriktioner kring Covid-19.

Från Sverige-Priset

I år hålls White Guide Green digitalt den 31 augusti på grund av restriktioner kring Covid-19.

White Guide Green presenterar, för tredje året i rad, Sveriges mest hållbara butiker. Ursprungsmärkningen Från Sverige är samarbetspartner och kommer att för första gången dela ut Från Sverige-Priset vid White Guide Green 2020.

Från Sverige-priset

Från Sverige-priset uppmärksammar initiativ som på ett utmärkt sätt lyfter ursprungsmärkningen Från Sverige, och på så vis möter konsumenternas efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter.

Pristagare kan vara en person, en butik eller ett företag. Vinnaren kontaktas av Svenskmärkning AB inför White Guide Green 2020, som hålls digitalt den 31 augusti.


Om White Guide Green

White Guide Green kartlägger Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Närmare 200 butiker bedöms och årets nominerade har offentliggjorts under den gångna veckan.

Kriterierna för kategorin Årets Hållbara Matbutik är framtagna tillsammans med WWF och de bedömer och belönar matbutiker som visar att de värnar om en långsiktigt hållbar konsumtion både genom sitt utbud och i kommunikationen med kunderna. Mer grönt, svenskt och ekologiskt, samt större fokus på hållbart fiske, medvetna val av kött, djuromsorg och hälsosamma matvanor är några av de saker som premieras.

Här är listan på de nominerade vid White Guide Green 2020

Relaterade inlägg

Låt märket jobba i din marknadsföring!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Här får du tips!

Rekordhögt förtroende för livsmedelsindustrin

91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende 2013.

Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik

Idag tycker fler än 4 av 10 (40%) att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med knappt 25% när Från Sverige etablerades 2016. Det visar den nya undersökningen från Demoskop.