från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Nu är årets EKO-september igång!

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Nu är EKO-september igång! Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. För dig som vill välja ekologiska Från Sverige-märkta produkter finns det många produkter i butiksvarvet att välja mellan. Titta efter märket Från Sverige när du handlar ekologiskt och KRAV-märkt, så kan du vara säker på att varan dessutom är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

EKO-september – kampanjmånaden för ekologiskt

EKO-september är en kampanj som tagits fram för att bidra till mer information och ökad kunskap om hur den ekologiska maten produceras och vad den bidrar till. Kampanjen vänder sig till konsumenter, lantbrukare, förädlingsföretag, dagligvaruhandel, grossister och alla som är intresserade av ekologisk mat. 

Inne på Helt Enkelt Eko hittar du information, fakta och inspiration om ekologisk mat och ekologiskt lantbruk. Här finns också material och inlägg att ladda ner för dig som vill sprida kunskap vidare och du kan även se aktiviteter som anordnas under månaden.

Välj Från Sverige-märkt ekologiskt under EKO-september!

För dig som vill välja ekologiska Från Sverige-märkta produkter finns det många produkter att välja mellan, allt ifrån grönsaker, mejerivaror, kött och charkuterier, gryn, bröd till konserver och frysta varor. Titta efter märket Från Sverige när du handlar ekologiskt och KRAV-märkt, så vet du att varan dessutom är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. 

eko-septemberVälj Från Sverige-märkt ekologiskt under EKO-september! Här kan du se ett axplock av ekologiska Från Sverige-märkta produkter.

Från Sverige och KRAV underlättar för konsument

Från Sverige och KRAVs samarbete gör det enklare för företag att lyfta det svenska ursprunget på ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Bland annat genom butiksmaterial med både Från Sverige-märket och KRAV, som gör det enkelt för dig som konsument att göra ett medvetet val i butiken.

från sverige-märket krav


Organisationerna bakom kampanjen

Organic Sweden är en plattform för alla aktörer på ekomarknaden som vill samverka för att öka kunskapen och engagemanget för ekologisk produktion och konsumtion. 

Ekologiska Lantbrukarna är intresseorganisation för Sveriges ekologiska lantbrukare. Organisationen arbetar för att regler och marknad ska utformas så att svenska ekobönder ges goda möjligheter att utveckla sina verksamheter. 

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat producerad utifrån de ekologiska grundprinciperna. KRAV-märket säkerställer särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. 

Sveriges Konsumenter är en obunden och ideell organisation som verkar för alla konsumenters självklara rätt till skydd, inflytande och möjlighet att göra medvetna och hållbara val. 


Mer information

Läs mer om EKO-september inne på kampanjsidan för EKO-september
Här kan du se alla företag som märker med ursprungsmärkningen Från Sverige 

Relaterade inlägg

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”