Markus Aujalay besöker svenska leverantörer
Nyligen välkomnade Lidl Sverige sitt nya varumärke Matriket, som samlar produkter med Från Sverige-märkningen. Nu står det klart att stjärnkocken Markus Aujalay blir ny ambassadör för varumärket med syftet att göra det lättare för konsumenten att hitta svensk mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris. Här kan du läsa mer om ambassadörskapet och ta del av YouTube-serien där Markus besöker svenska leverantörer runt om i landet.
Pressmeddelande Lidl 090523
Nyligen välkomnade Lidl Sverige sitt nya varumärke Matriket. Ett varumärke som samlar produkter med Från Sverige-märkningen vilket innebär att produkterna är odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Nu inleder den svenska livsmedelskedjan ett ambassadörskap med kocken och krögaren Markus Aujalay.
– Det känns fantastiskt kul att vi nu får inleda ambassadörskapet med Markus. Han är en av landets mest välrenommerade kockar. Med ambassadörskapet ser vi fram emot att dra nytta av hans expertis om råvaror och kvalitet samtidigt som vi gör det enklare för kunder att hitta noggrant utvalda produkter av hög kvalitet till branschens bästa pris. Det här är en del i vårt mål att fortsätta inspirera till sprudlande matglädje i de svenska hushållen, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Med målet att nå ut och etablera varumärket på den svenska marknaden kommer Markus Aujalay synas i en kampanj i både sina och Lidls sociala kanaler under året. Bland annat kommer han i en Youtube-serie om tre delar besöka Lidls svenska leverantörer runt om i landet för att granska och säkra kvaliteten vid produktionen av Matriket-varor.
– Att laga god och bra mat utan att behöva tänka på plånboken är enkelt. Under mina många år som kock och krögare har den största utmaningen därför varit att laga mat av hög kvalitet som smakar mer än det kostar. Matriket är ett bra alternativ för de som vill laga mat med svenska råvaror av hög kvalitet till en rimlig peng. Därför kan jag stolt säga att jag nu är ambassadör för Matriket, Markus Aujalay, kock och krögare.
Med introduktionen av Matriket samlas ett noggrant urval av produkter från svenska bönder, odlare och producenter under ett och samma varumärke. Det nya varumärket ersätter livsmedelskedjans egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord.
Över 100 Matriket-varor finns tillgängliga i alla Lidl-butiker runtom i landet och på sikt så ska antalet varor från det egna varumärket överstiga 250 varor.
Markus och Matriket – Avsnitt 1 – Svensk potatis | Lidl Sverige
Markus och Matriket – Avsnitt 2 – Falukorv | Lidl Sverige
Till Lidls YouTube-kanal där du kan se alla avsnitten
Mer information
Lidl samlar Från Sverige under varumärket Matriket
Ta del av Lidls pressmeddelande här