från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Markus Aujalay besöker svenska leverantörer

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Nyligen välkomnade Lidl Sverige sitt nya varumärke Matriket, som samlar produkter med Från Sverige-märkningen. Nu står det klart att stjärnkocken Markus Aujalay blir ny ambassadör för varumärket med syftet att göra det lättare för konsumenten att hitta svensk mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris. Här kan du läsa mer om ambassadörskapet och ta del av YouTube-serien där Markus besöker svenska leverantörer runt om i landet.

Markus Aujalay

Pressmeddelande Lidl 090523

Nyligen välkomnade Lidl Sverige sitt nya varumärke Matriket. Ett varumärke som samlar produkter med Från Sverige-märkningen vilket innebär att produkterna är odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Nu inleder den svenska livsmedelskedjan ett ambassadörskap med kocken och krögaren Markus Aujalay.

– Det känns fantastiskt kul att vi nu får inleda ambassadörskapet med Markus. Han är en av landets mest välrenommerade kockar. Med ambassadörskapet ser vi fram emot att dra nytta av hans expertis om råvaror och kvalitet samtidigt som vi gör det enklare för kunder att hitta noggrant utvalda produkter av hög kvalitet till branschens bästa pris. Det här är en del i vårt mål att fortsätta inspirera till sprudlande matglädje i de svenska hushållen, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Med målet att nå ut och etablera varumärket på den svenska marknaden kommer Markus Aujalay synas i en kampanj i både sina och Lidls sociala kanaler under året. Bland annat kommer han i en Youtube-serie om tre delar besöka Lidls svenska leverantörer runt om i landet för att granska och säkra kvaliteten vid produktionen av Matriket-varor.

– Att laga god och bra mat utan att behöva tänka på plånboken är enkelt. Under mina många år som kock och krögare har den största utmaningen därför varit att laga mat av hög kvalitet som smakar mer än det kostar. Matriket är ett bra alternativ för de som vill laga mat med svenska råvaror av hög kvalitet till en rimlig peng. Därför kan jag stolt säga att jag nu är ambassadör för Matriket, Markus Aujalay, kock och krögare.

Med introduktionen av Matriket samlas ett noggrant urval av produkter från svenska bönder, odlare och producenter under ett och samma varumärke. Det nya varumärket ersätter livsmedelskedjans egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord.

Över 100 Matriket-varor finns tillgängliga i alla Lidl-butiker runtom i landet och på sikt så ska antalet varor från det egna varumärket överstiga 250 varor.


Markus och Matriket – Avsnitt 1 – Svensk potatis | Lidl Sverige

Markus och Matriket – Avsnitt 2 – Falukorv | Lidl Sverige

Till Lidls YouTube-kanal där du kan se alla avsnitten


Mer information

Lidl samlar Från Sverige under varumärket Matriket

Ta del av Lidls pressmeddelande här

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.