från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Märket Kött från Sverige sponsrar Korvfestivalen

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Den 8-10 mars arrangeras Korvfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm och den bjuder på många spännande nyheter. I år utökas festivalen med en dag för att kunna ta emot ännu fler korvälskande besökare. Märket Kött från Sverige är tillsammans med Svenskt Kött och LRF festivalens sponsorer. Heja svensk korv!

Kott fran Sverige

Märket Kött från Sverige sponsrar Korvfestivalen

Korven vi äter ska inte bara vara god, den ska även vara hållbart producerad så att vi kan äta den med gott samvete. Och det är den svenska korven med svenskt kött och råvaror, som förädlats, förpackats och kontrollerats i Sverige.

Därför är ursprungsmärkningen Från Sverige – med märket Kött från Sverige som används på kött och charkuterier, Svenskt Kött och LRF stolta sponsorer till Korvfestivalen 2019 i Stockholm och Göteborg. 

Svenska mervärden på köpet
Mycket av det svenska köttet används i charkuterier som korv, och märket Kött från Sverige gör den enkel att hitta i butiken. Svenskt kött i korven är ett alldeles utmärkt sätt att göra härliga korvar efter all världens recept. Och varför inte äta korven med ett korvbröd, senap, grönsaker eller andra svenskproducerade varor med ursprungsmärkningen Från Sverige? På köpet får du svenska mervärden som #öppnalandskap #biologiskmångfald #resursklokhet #arbetstillfällen #friskadjur #hållbarhet.

På festivalen träffar du många företag som märker med Kött från Sverige och Från Sverige.

Titta efter märket Kött från Sverige när du väljer korv!


Märket Kött från Sverige, Svenskt Kött och LRF är stolta sponsorer till Korvfestivalen.


Den här informationen kommer från Korvfestivalens pressmeddelande 2019 02 07:

Korvfestivalen 8-10 mars i Stockholm!

I mitten av mars arrangeras den femte upplagan av Korvfestivalen som bjuder på många spännande nyheter. I år arrangeras festivalen i nya lokaler på anrika Münchenbryggeriet, mitt i centrala Stockholm, vilket gör det enkelt och smidigt att ta sig till festivalen. Dessutom utökas årets festival med en extra dag för att kunna ta emot ännu fler korvälskande besökare, eftersom festivalen vid senaste genomförandet var slutsåld.

Unikt utbud av korv och många nya utställare

På Korvfestivalen i anrika Münchenbryggeriet deltar ett 40-tal utställare, svenska såväl som internationella producenter, vilka presenterar ett unikt utbud av nya och gamla korvklassiker tillsammans med både givna och innovativa tillbehör. Flertalet nya utställare gör entré och eftersom festivalen blev slutsåld förra året utökas den med en dag.

Guidade korvturer och korvprovningar

Två nya programpunkter för i år är Guidad korvtur och Korvprovning. På Guidad korvtur får besökarna följa med en av ledamöterna i Korvakademien runt festivalen och ta del av dennes specialkunskap och guldkorn. Korvprovningarna, som leds av Roland Persson, Årets Kock och medlem i Korvakademien, får deltagarna smaka korv från världens alla hörn. Två nya, roliga och garanterat smakrika sätt att lära sig mer om korv.

Öl framtagen specifikt för Korvfestivalen

Tillsammans med Münchenbryggeriet görs även en stor satsning på att utveckla dryckesutbudet på festivalen för att passa till just korv. För första gången på 50 år brygger Münchenbryggeriet eget öl igen och specifikt till Korvfestivalen har man tagit fram en öl som festivalens besökare själva har fått vara med och namnge genom en tävling. Festivalölen som är av sorten Session Indian Pale Ale och därmed har en lite lägre alkoholstyrka men mycket smak, fick namnet KÖLV. Utöver egen öl presenteras också konceptet Bullens & Bubbles på årets festival. Inspirerat av ett restaurangkoncept i London får besökarna möjlighet att prova mousserade vin i kombination med spännande korvkreationer.

Korvakademiens prestigefyllda priser

Bakom den populära festivalen står Korvakademien. Akademien är en ideell föreningen som bildades 1991 och består av tolv ledamöter. Den arbetar för att höja korvens anseende i samhället, öka utbudet av god korv, placera korven i rätt sällskap samt bredda korvens användningsområde. I samband med Korvfestivalen i Stockholm delar akademien bland annat ut sitt prestigefyllda pris Årets Korvkiosk.

Datum och öppettider, Münchenbryggeriet i Stockholm

Fredag 8 mars             kl. 15 – 20
Lördag 9 mars             kl. 10 – 18
Söndag 10 mars          kl. 10 – 16

För mer information, kontakta
Erik Ellström, Projektledare Korvfestivalen, +46 (0)733 34 98 62, [email protected]

Allt du behöver veta om program och biljetter på Korvfestivalen.se

Pressmöte på Portal Bar


Christina Möller Korvgeneral, i orange, och Maria Forshufvud, Svenskmärkning


Korvfestivalens Erik Ellström, Projektledare och Fredrik Rumenius, Marknad & PR


Tommy Hellström, Stensåkra, märker korven med Kött från Sverige


Jens Fredell, Gudruns


Martin Lundberg, Münchenbryggeriet

Klas Lindberg, Årets Kock 2012, och medarbetare på Portal Bar


Portals ost- och fläskkorv!


Klas Lindberg, Årets Kock 2012, bjuder på chokladkorv till efterrätt


I höst får Göteborg en alldeles egen Korvfestival den 11-12 oktober.


Mer information

Korvinspiration på svensktkott.se
Läs om ursprungsmärket Kött från Sverige
Svenska mervärden på köpet!

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.